Vad är en Kundpersona (Buyer’s Persona)? Allt du bör Veta

photo 1517245386807 bb43f82c33c4

En köparpersona, mest känd som kundpersona eller buyer’s persona är en halvfiktiv representation av din idealkund. Den är baserad på verklig data och några välutbildade antaganden om kundens demografi, beteendemönster, motivation och mål.

Skillnad mot målgruppen

Målgruppen definieras som alla personer du vill tilltala med en marknadsföringskampanj. Detta representerar en delmängd av den totala marknaden och kan kvantifieras mer eller mindre exakt som ett målvärde. Även om du använder sociodemografiska data och användarbeteendemönster för att begränsa din målgrupp, förblir din målgrupp ansiktslös. Detta kan ändras genom att skapa kundpersonas.

Vad är en kundpersona?

Till skillnad från en målgrupp har en kundpersona ett konkret ansikte.

Vårt tips: Inkludera information om dina befintliga kunder när du skapar dina kundpersonas.

Med hjälp av en grundlig analys av likheter mellan dina befintliga kunder kan kärnegenskaperna, utmaningarna och önskemålen hos din kundpersona komma fram och definieras.

Viktigt att veta: Utvecklingen av en persona är en pågående process. Se regelbundet över din köparpersonlighet och gör justeringar.

Varför är kundpersona användbara?

Användningen av en eller flera kundpersonas gör det möjligt för dig att kontinuerligt optimera din inkommande marknadsföring.

Med en mer korrekt bild av din ideala kunds intressen, behov och handlingar kan du bättre skräddarsy innehåll och utveckla rätt, relevant innehåll. Oavsett om det handlar om att välja titel på nästa webbseminarium, ämnet för den kommande bloggartikeln eller att skapa tilltalande uppmaningar – du kan fatta dessa beslut snabbare och mer exakt med hjälp av en persona än med en målgrupp.

Hur skapar man en kundpersona?

En målinriktad kundpersona består av typiska beteendemönster, smärtpunkter (professionella och privat), mål, önskningar och drömmar samt allmän demografisk och biografisk information. Du får denna information om dina befintliga kunder (t.ex. från intervjuer), från marknadsundersökningar eller onlineundersökningar. Du kompletterar dessa med välgrundade antaganden och kompletterar därmed profilen på din köparpersona. Antalet köparpersonas varierar beroende på bransch och produkt.

Slutsats

Kundpersona hjälper dig med marknadsföring, försäljning och service, dina idealkunder ska definieras mer exakt och tillgodoses optimalt. De som känner sina mest lovande kunder har en klar fördel på marknaden. Generera värdefulla leads och se fram emot ett effektivare arbete och ännu fler affärsaffärer i framtiden!

Lämna ett svar

Related Posts