Bästa Webbdesigntrender du bör Lära dig av – Tips & Råd

pexels photo 190364

Webbdesigntrender förändras mycket snabbt. Detta beror på användarnas förväntningar och tekniska innovationer. Som ett resultat kan företag sällan ta upp var och en av dessa trender.

Dessutom är inte alla dessa trender lika lämpliga eller relevanta för alla företag. Om du vill bli framgångsrik på webben ska du inte vara närvarande med en gammal och utdaterad webbdesign.

Kunder besöker olika webbplatser varje dag. Det är därför det är viktigt att väcka positiv uppmärksamhet med din webbnärvaro.

Målet är att besökarna ska stanna kvar på hemsidan och gärna komma tillbaka. Detta kan uppnås med en snyggt designad och intuitiv webblösning.

Det finns två sätt för företag att framgångsrikt uppnå sina egna mål med webbdesign på webben:

1. Att spela säkert

Inom webbdesign finns det några stilriktningar som har varit ganska konstanta i flera år. Detta inkluderar till exempel minimal design med fokus på det väsentliga.

2. Upptäck trender tidigt och använd dem själv

Detta är särskilt viktigt för företag som sätter sina egna trender med sina egna produkter och tjänster. Så om du har ett innovativt, frihetsälskande eller utforskande varumärke bör din webbdesign spegla det. Speciellt då är det viktigt att känna till aktuella webbtrender och att använda dem i ett tidigt skede.

Och frågan uppstår: Vilka spännande trender finns det och framför allt vilka ska du följa?

Så låt oss titta på några av de ledande designtrenderna, designströmmar och tendenser under de senaste åren mer i detalj.

1. Gradienter

Färggradienter ersätter de solida färgerna från den platta designen. I design, men också i måleri, kan varje enskild färg representeras av hundratals nyanser och möjligheter. Under de senaste åren har webbdesigners fortsatt att använda färggradienter och leka med färger.

Eftersom flytande former också är trendiga finns det intressanta kombinationer som förmedlar en surrealistiskt intryck av rumsligt djup.

Under de senaste åren har gradienter blivit mer och mer populära och senast sedan 2019 har de nått trendstatus. Men varför är det så?

Tja, det finns många goda skäl att använda färggradienter i konst och design:

  • I bakgrunden ger övertoningar visuellt intresse.
  • När de används på rätt sätt styr de tittarens fokus.
  • Färgblekning eller blekning ser naturlig ut.

Eller för att uttrycka det generellt: färggradienter ger gott om utrymme för spänning, kreativitet och individualitet i din design. Smart användning av gradienter möjliggör förverkligandet av både komplexa och minimalistiska webbdesigner.Och slutligen, färggradienter förmedlar en känsla av dynamik. De delar därför en stor del av fördelarna med animationstrenden, men är mycket lättare att implementera.

2. Animation

Modern reklam utan animation är knappast tänkbar. Naturligtvis är elementet uteslutet för klassisk direktreklam och print. I alla moderna former av reklam finns det dock inget slut i sikte på att denna trend växer. Animation är nästan ett måste i högkvalitativa webbplatser, mobilappar och digitala annonser.

I bildlig mening förmedlar animationer en känsla av dynamik till besökare och användare. Och i en miljö som ändå ständigt förändras är detta samtida.

Företag spenderar mer och mer pengar för att skapa unika animationer. Varför gör de detta? Animationer kan känslomässigt engagera användaren mer än en enkel bild. Detta fungerar dock sällan med en enkel GIF, som körs i en oändlig loop.

Ibland ser vi därför en ökande trend mot videor. Tillsammans med 3D-världar och effekter kan design som ser extremt välbekanta ut skapas. Ytterst handlar det om föremål som upplevs vara begripliga. Och vi är mycket bekanta med dem från vår välkända tredimensionella värld.

I kombination med modern JavaScript- och WebGL-teknik kan mycket mer attraktiva integrationer av rörliga bilder skapas. Tänk på WebGL-videoövergångar i helskärmsläge som en webbplatsbakgrund, till exempel.

I grund och botten: Animationer är särskilt attraktiva i kombination med interaktivitet. CSS- och JavaScript-animationer kan subtilt byggas in i webbplatsen och generera unika användarupplevelser. Särskilt inom webbdesign är användningsområdena nästan obegränsade.

Under de kommande åren kommer olika former av animation att tillåta dina användare att dyka djupt in i ditt varumärke. Den smarta sammanställningen av ramar, element och sekvenser resulterar i en unik och påtaglig räckvidd i berättandet.

3. Unikhet genom misstag och defekter

Ja, du läste rätt. Även om denna trend inte kan överföras till varje bransch och varje affärsmodell, finns det en intressant idé bakom den.

Imperfekta handritade designelement genererar positiva känslor. I slutändan kan sådana element göra din webbplats autentisk.

Redan 2020 kan man se trenden att webbplatsanvändare accepterar och gillar imperfekta, exotiska eller oprofessionellt handritade visualiseringar i ett internationellt sammanhang.

I slutändan ger denna trend möjlighet att skapa en mycket individuell varumärkesidentitet. Det är ungefär som att simma mot strömmen av perfekta pixlar.

Det vi tycker är så vackert med denna trend är att den inbjuder alla att skapa något nytt, unikt och speciellt för att fånga användarnas uppmärksamhet. Det finns oändliga sätt att visa användarna hur exklusivt ditt varumärke är. Men även med en ofullständig design bör man se till att tekniken bakom webbplatsen fungerar perfekt och att stilen är konsekvent. Inte perfekt betyder här inte att eventuella kvalitetsstandarder tas bort.

Men tvärtom. Din webbplats blir bara mer personlig – har kurvor, kanter och hörn eller helt enkelt en fantastisk, unik karaktär. Precis som personen bakom webbplatsen.

4. Sidövergångar

Jag har redan påpekat den enastående betydelsen av animationer. Sidövergångar är ett specialfall som nära kopplar samman webbutveckling och design. Vad det handlar om är animering av övergångar när man använder interna länkar. Såsom navigering.

Med traditionella webbplatser laddas de enskilda webbplatserna om. Detta leder till oönskade avbrott i visuell kontinuitet. Som ett resultat använder de bästa webbplatserna i allt högre grad AJAX- och PJAX-tekniker för att säkerställa smidigt sidspel och konsekvent varumärkesupplevelse.

När det gäller sidövergångarna skiljer sig mästerverken från de internationellt prisbelönta webbutvecklarna och designers från den genomsnittliga företagswebbplatsen på den tysktalande webb. Faktum är att det knappast finns några utmärkta och prisbelönta webbdesigner som inte implementerar smidiga sidövergångar.

Vår slutsats: För högkvalitativa ”lyxiga” webbplatser är sidövergångar en fantastisk trend som du kan använda för att skilja dig från dina konkurrenter, eftersom riktiga appkänslor kan uppstå från infödda appar. De är ett utmärkt sätt att visa besökarna att ditt företag framgångsrikt bemästrar teknisk utveckling och digitalisering.

5. Intelligenta och interaktiva webbapplikationer

Den här webbdesigntrenden handlar om mer än bara utseende. Det handlar om intelligenta sätt att interagera med besökare.

Fler och fler delar av vårt dagliga liv övergår till webben. Och så har det inte bara varit sedan pandemin. Därför får webbsidor i allt högre grad i uppdrag att organisera dessa områden på ett meningsfullt sätt. Kommunikation kan struktureras av webbappar i intelligenta interaktionsprocesser.

Särskilt inom affärssektorn inser företag alltmer att webbplatser erbjuder mycket fler designalternativ än traditionella designregler eller reklammedia. I detta sammanhang kommer också artificiell intelligens att spela en allt viktigare roll. I allt högre grad integreras intelligenta interaktiva appar (applikationer) i webbplatserna.

Andra exempel är interaktiva frågesporter, undersökningar eller självtester. De används ofta för att strukturera kommunikation eller identifiera trender i målgruppen. En annan fördel är sökmotoroptimering. Sådana verktyg ökar ibland tiden på sidan.

6. Fördjupa dig i 3D

Hittills har den intensiva spridningen av 3D-objekt på webbplatser misslyckats främst på grund av två saker. För det första, prestanda för enheter och webbläsare, för det andra är användningen av 3D-objekt ganska dyr och ställer höga tekniska krav på designern.

Däremot har 3D-objekt använts för spel och underhållningsteknik under lång tid. Med den ökande processorkraften hos enheter visas nu 3D-objekt även på vanliga webbplatser. Och det är på både stationära och mobila versioner. Ändå är den skickliga användningen ganska sällsynt och därför något väldigt speciellt på webbplatser.

Genom att introducera 3D-objekt och pseudo-3D-objekt i webbdesign kan du möjliggöra interaktion med ditt varumärke en hög grad av abstrakt realism och skapa en helt egen skönhet.

Det är därför inte förvånande att 3D även kan hittas på världens bästa webbplatser.

7. Gaussisk oskärpa och fryst glas

Denna trend började hos Apple. En första variant av denna speciella färgningsteknik finns redan i de första Mac OS X-versionerna. Men till en början fanns det fortfarande mycket transparens och mindre av ett mjukt fokus.

Och som så ofta är fallet, en ny webbdesignstil föddes. Till en början kunde man se hur fler och fler sidor använde effekten, särskilt för navigeringsfältet, för att använda innehåll bakom navigeringen som en suddig bakgrund.

Samtidigt blir områdena som visas bakom frostigt glas större och större och används för ett brett utbud av webbplatselement.

Inom webbdesign beror detta förmodligen också på att CSS-filterfunktionerna nu stöds av alla vanliga webbläsare. Effekterna kan alltså integreras direkt i hemsidan. Och det utan att ladda separat komplexa semi-transparenta bilder (PNG).

Sammantaget syftar denna designtrend, liksom korneffekten, till att göra webbplatserna mer naturliga och haptiska. En mycket praktisk bieffekt är att kontrasterna och läsbarheten kan förbättras om de används på rätt sätt. Det gör att tillgängligheten inte heller försummas.

8. Dystopiskt tema

Inte en helt ny trend heller, men senast sedan pandemin har den varit på frammarsch igen. Naturligtvis är den dystopiska designen begränsad vad gäller användningsområden. Men du ska inte underskatta det heller.

Faktiskt har författare och filosofer använt dystopi sedan den industriella revolutionen. Den ursprungliga poängen är att dystopin är ett verktyg för att undersöka vår sociala och politiska nutid och framtid.

Nischfenomenet föder en mångmiljardindustri och har länge varit representerat inom områden som underhållning, klimatskydd och miljö, spelutveckling och massmedia.

Dystopier kan för närvarande hittas på den ständigt växande ”marknaden” av så kallade ”konspirationsteorier”, som är mycket populära i tider av kris eller omvälvning.

9. Kombination av digitala och naturliga element

De flesta av oss har levt i en digital och naturlig miljö senast sedan pandemin. Detta faktum tas alltmer upp i högkvalitativa och moderna mönster. Låt oss ta förhandsvisningarna av Windows 11 som ett exempel. Bakgrundskonceptet har utvecklats av ett team av internationella toppdesigners och kallas ”Blossom”.

Sammanslagningen av matematik och natur spelar en speciell roll i denna trend. Logaritmiska spiraler kan till exempel hittas i solrosor, i form av nautilusskal, eller som väderfenomen i lågtrycksvirvlar.

Begrepp som det gyllene snittet har länge utnyttjat naturens och matematikens konsekvens i design och arkitektur. De tekniska medlen för realisering i form av komplexa 3D-modeller på matematisk basis är verkligen nya. De intressanta formerna används allt mer i högkvalitativ webbdesign.

Tyvärr har vi inte fått rättigheterna från Microsoft för Blossom, så här är min egen tolkning av trenden som en visualisering. Kombinationen gör det möjligt att skapa uttrycksfulla, moderna mönster med rätt mjukvara på ett kreativt, naturligt sätt.

10. Neumorfism

Termen neumorfism har diskuterats i designkretsar under en tid. Detta är ett konstgjort ord som består av termerna ”ny” och ”skeuphomorphism”.

Och det är precis vad som återspeglas i designens natur. I grund och botten handlar det om väldigt mjuka ytor, som ofta påminner om en extruderad plast till sitt utseende.

Vissa av UI-elementen ser ut som om de var anslutna till ytan eller sugs ut ur ytan med en vakuumpump. Ibland svävar de också över ytan.

I princip är designmetoden med flytande element med mjuka skuggor inte så ny och kan redan hittas i Googles Material Design.

Nytt är den avsevärt ökade populariteten i designerkretsar och den tillhörande frekvensen av designkoncept hos Dribble and Behance. Det råder i princip delade meningar om neumorfism.

En nackdel med neumorfism är att personer med dålig syn har svårt att urskilja de subtila avgränsningarna av elementen. Tillgänglighet är naturligtvis en mycket viktig faktor för webbplatser. Ändå ser vi neumorfism i UI-design allt oftare. Personligen gillar jag utseendet. Fördelarna är å ena sidan att trenden fortfarande sällan hittas på produktiva webbsidor och är ganska oanvänd.

Bra neumorfism är minimalistisk, tydlig och snygg. Samtidigt är den digitala världen kopplad till vår plastiska och fysiska verklighet genom den rumsliga effekten och skuggorna.

Vi kommer att se denna webbdesigntrend i allt större utsträckning i digitala produkter och på moderna webbplatser under de kommande åren. Och att denna trend fortsätter att utvecklas, med lösningar som även inkluderar tillgänglighet.

11. Smidig rullning och rullningsanimationer

En webbdesigntrend som i allt högre grad återfinns från prisbelönta webbdesigners är animationseffekter vid rullning, särskilt på stationära enheter. Till exempel leker formgivarna med rullningshastigheter i samband med så kallade parallaxeffekter eller integrerar horisontell rullning.

Förutom intressanta visuella effekter lämpar sig scroll-animationer även för så kallad scrollytelling. Syftet med dessa animationer är att göra interaktioner med webbplatsen mer intressant. Ofta på ett lekfullt sätt. Följaktligen är de lämpliga för så kallad infotainment.

Dessa effekter fungerar på ett sådant sätt att den vanliga webbläsarens rullning ersätts av sin egen animering. Javascript-bibliotek kan hjälpa till här, med effekterna från min erfarenhet g fungerar smidigast och bäst med en inbyggd implementering.

För att säkerställa smidiga animeringar används linjära interpolationsmetoder, som ofta helt enkelt kallas LERP inom datavetenskap.

12 . Det mörka läget

De stora aktörerna på Internet använder detta ofta. De erbjuder användarna valet att presentera webbplatsen i ett ljust läge, det vill säga med en ljus bakgrund och mörka teckensnitt, eller inverterad i ett mörkt läge.

Även om det finns människor som inte gillar mörka teman har de fördelar. De leder till mindre påfrestningar för ögonen, eftersom skärmens ljusstyrka anpassar sig till de aktuella ljusförhållandena.

Och speciellt i tider av ”mobile first”, hållbarhet och klimatskydd: strömförbrukning och batteriprestanda för mobila enheter sparas när mörka pixlar används.

Att ge användaren valmöjligheter möjliggör interaktivitet med webbplatsen och är i alla fall en användarvänlig förlängning av det egna varumärket och individualiseringen.

Beroende på sammanhanget är konceptet relativt enkelt att implementera och inte för dyrt. Vi antar därför att denna trend kommer att fortsätta spridas både i appmiljön och på webbplatser.

13. Fotografering med grafiska inlägg

Om du är villig att ta en risk med din design, kanske du finner fördel med denna designtrend. Tanken är att ett handritat element kan ge en viss stämning till en design som inkluderar fotografi. Men även i motsatt fall kan en mer illustrerad design dra nytta av bilder.

Dessa blandade tekniker tillåter dig mycket kreativitet och erbjuder verkligen olika möjligheter för mycket individuella design som sticker ut från ”tråkigheten”. Även här är de möjliga användningsområdena mångsidiga.

Du kan skapa en viss lekfullhet inom området produktreklam. Omvänt kan teknikerna också användas för att lägga till allvar eller djup i betydelsen.

Vad sägs om lite 3D? Exempelvis kan ämnet digitalisering tas upp genom den grafiska representationen med få polygoner (lågpoly) i samband med fotografering. I synnerhet samspelet mellan människa och maskin. Men det är bara en (min) möjliga tolkning av trenden.

Sammantaget gör denna blandning det möjligt för dig att transportera din varumärkespersonlighet in ett mycket individuellt och målinriktat sätt att sätta accenter. Det kräver dock mycket mod.

14. Isometrisk design, opt art och animationer

Så kallade isometriska mönster har också varit på modet en tid. Under de kommande åren kommer denna trend att berikas med animationer och implementeras som OPT Art.

Kärnan i isometrisk design handlar om att övervinna gränser och skapa tredimensionalitet i tvådimensionellt rum. Ur designsynpunkt förenar denna trend platt design och 3D till något nytt, isometrisk design. Tekniskt sett skapas denna effekt genom att använda exakt en 120° vinkel mellan X-, Y- och Z-axlarna. Perspektivlinjerna förblir konstanta och konvergerar inte. Det finns ingen försvinnande punkt. Det normala sättet vi ser något på åsidosätts av detta.

Detta skapar överraskande, stimulerande design för tittaren. Isometrisk design kan också vara intressant om man vill ha rumsdjup å ena sidan, men ändå vill förbli minimalistisk.

En mycket ny trend hittas alltmer i högkvalitativa och exklusiva webbdesigner. Det är här isometriska mönster animeras. Här är ett enkelt exempel från oss.

Som du kan se kan isometriska mönster också realiseras mycket bra som OP Art, förkortning för optisk konst. De är alltid optisk konst i vidare bemärkelse. Intrycket av rörelse som uppnås i OP Art förstärks här av animeringen. Livewebbplatser har ännu inte hittats i tysktalande länder. Jag kunde åtminstone inte hitta någon. Om du har en trevlig hemsida med denna trend och vill bli namngiven och länkad hit, skriv till oss.

15. Horisontell rullning

Som internetanvändare är vi vana vid att röra oss vertikalt genom webbplatser. Vi kommer till en hemsida. Och om vi vill upptäcka mer innehåll, flyttar vi ner med datormusen, vår styrplatta, vårt tangentbord eller via pekskärm.

På senare tid har webbdesigners ifrågasatt detta beteende. Horisontell rullning används för att upptäcka webbplatsinnehåll.

Från början implementerades detta beteende på mer experimentella webbplatser.

Vi ser det nu allt oftare på byråsajter och portföljwebbplatser också.

Horisontella rullningslister bör inte på något sätt vara sämre än sina vertikala motsvarigheter när det gäller funktionalitet och utseende. De måste vara tydligt identifierbara och representera designkonsistens.

För att horisontell rullning ska fungera för alla användare bör det aldrig vara det enda alternativet för att flytta igenom innehåll. Ytterligare alternativ inkluderar knappar med tydliga etiketter.

Konceptuellt måste det noga övervägas var och för vilket ändamål horisontell rullning används. Det är mycket mindre lämpligt för text och innehåll som användare definitivt borde läsa än för bildgallerier och visuellt innehåll.

Slutsats

Webbdesigntrenderna under de senaste och kommande åren är mångsidiga, inspirerande och imponerande. Design, teknik och grafisk design går allt mer samman till ett och ökar variationen av möjligheter för imponerande webbplatser.

Lämna ett svar

Related Posts