UI Design – Hur man Designar Modernt Användargränssnitt

kelly sikkema gcHFXsdcmJE unsplash

Guiden till en modern UI-design.

Internet är fullt av många webbplatser, som tråkar ut oss, tröttar ut oss, rent ut sagt irriterar oss eller som vi redan har sett hundratals gånger på liknande sätt.

Men visst du har också redan upplevt motsatsen? Ibland stöter man på en riktigt bra webbplats. Du interagerar med fascination med innehållet, hittar intuitivt och får intrycket av att få riktigt bra service. Så designen av användargränssnittet har tjänat sitt syfte: Det möter användarnas behov.

Om du undrar hur man utvecklar ett modernt och användarvänligt användargränssnitt kan du hitta svaren i den här artikeln. Du kommer att lära dig vad användargränssnittsdesign är och vilka UI-designkomponenter och regler som hjälper dig att skapa ett effektivt gränssnitt.

I denna artikel kommer du att lära dig:

  • Vad är UI-design och skillnaden mot användarupplevelsen
  • Vilka element tillhör en UI-design
  • Så här fungerar UI design arbetsflöde
  • Designprinciperna

Definition: Vad är UI-design?

User Interface Design, förkortat UI Design, handlar om design av digitala användargränssnitt. Det kan till exempel vara appar, webbplatser eller mjukvaruapplikationer. Det finns också gränssnitt mot förstärkt verklighet och virtuell verklighet. Det här inlägget fokuserar dock främst på webb- och appdesign.

Du kan också se UI-design som en process där användarvänlig användargränssnitt skapas. Syftet är att användaren eller kunden ska få en optimal koppling till erbjudandet. Detta uppnås genom att ta hänsyn till olika element och komponenter och designa dem på ett användarcentrerat sätt. Detta inkluderar till exempel typografin, ikoner, knappar eller navigeringsmenyerna.

Skillnaden mellan UI och UX

Medan UI, som du nu vet, är en förkortning för User Interface, står UX för User Experience. Båda termerna är dock inte synonymer:

Design av användargränssnitt handlar om den visuella designen av digitala ytor (gränssnitt). Syftet med UI-design är inte bara att göra applikationer visuellt vackra, utan också att göra dem effektiva och intuitiva.

Design av användarupplevelse, å andra sidan, fokuserar på design av upplevelser. Det finns även tekniska komponenter som hjälper till att skapa framgångsrik användbarhet.

Båda områdena, UX och UI, är därför viktiga för en positiv användare erfarenhet. För att detta ska lyckas utmanas webbutvecklare och designers lika mycket.

 Detta behöver en användargränssnittsdesign

Låt oss nu fokusera på designen av användargränssnittet. Här behöver du en uppsättning designelement och UI-designkomponenter för att hjälpa dig att utveckla en bra applikation eller gränssnitt.

Layout/Grid

Som är vanligt i design layout är också ett viktigt koncept i UI-design. Designrutnätet hjälper till att systematiskt ordna de element som används (bilder, text, knappar, menyer, etc.).

Med layouten bestämmer du var vilket innehåll eller vilket objekt som ska hittas. Detta riktar användarens blick och stödjer hans informationsbehandling.

Färg

Färger garanterar inte bara unika, men rikta också användarens uppmärksamhet. De är viktiga för att skapa en stämning, för att sätta accenter, för att skapa kontraster eller för att trigga känslor.

Färgers effekt bör du bör därför inte ignorera det och använda det specifikt för din användargränssnittsdesign.

Typografi

Som i nästan alla designområden är typografin som används också av stor betydelse i UI-design.

Typografin hjälper till att förmedla information att medla. Ett trevligt eller ändamålsenligt typsnitt gör det lättare för ögat eller hjärnan att bearbeta de budskap som presenteras. Dessutom är teckensnittsstilen som används, teckensnittsfärgen och teckenstorleken alla en del av dina designbeslut.

Bilder

Bilder är ett effektivt verktyg för design av användargränssnitt. De väcker uppmärksamhet och understryker innehållet. Dessutom bryter bildelement upp långa textstycken.

För att skapa en konsekvent design bör du se till att hela användargränssnittet använder samma bildspråk för att stanna. Det betyder att bilderna motsvarar samma stil och att färgvärldarna som skapas med dem harmoniserar med varandra.

Designtrender för användargränssnitt

Standardapplikationer och webbdesigner som du redan har på ett eller annat sätt. Sett tusentals gånger, användaren kommer inte ihåg det. Men tidsandan förändras då och då, och det gäller även design av användargränssnitt. Detta gäller såväl färger som typsnitt, mönster, effekter och objekt som användning av 3D-element, chatbots eller responsiv design.

Användarupplevelse (UX)

För att användargränssnittet ska tjäna sitt syfte måste du kan använda användaren Ignorera inte erfarenhet. Du vill att användaren ska få en smidig upplevelse när han interagerar med ditt användargränssnitt.

Det innebär att tekniken förutom de visuella aspekterna också ska fungera tillfredsställande. Speciellt om du vill sälja något med ditt användargränssnitt måste du tillfredsställa användarnas behov – annars tar det bara några klick och användarna går till konkurrenterna.

UI-komponenter

För att utveckla ett användargränssnitt finns det många möjligheter och element som du kan använda för designen. De väsentliga UI-komponenterna är ingångselementen, utdataelementen och hjälpelementen.

Indataelement

Inmatningselement kan också kallas ingångselement. Dessa är ansvariga för att bearbeta olika användarinmatningar (d.v.s. data). De vanligaste elementen inkluderar:

  • Drop Down
  • Komboboxar
  • Knappar
  • Växlingsknappar
  • Text-/lösenordsfält Inmatningshjälp för datumet
  • Kryssrutor
  • Enkla val -Fält
  • Bekräftelsedialoger

Utdataelement

Utdataelement visar resultat som svar på användarinmatning. Dessa inkluderar varningar, framgång och felmeddelanden – men de är alltid kopplade till en specifik ingång.

Hjälpelement

Alla andra element som är viktiga i UI-designen är så kallade hjälpelement. De mest kända är till exempel aviseringar, brödsmulor, ikoner, reglage eller förloppsvisningar.

Hjälpelement kan i sin tur grupperas in i olika områden: Navigationskomponenter, informationskomponenter eller behållare.

Navigationskomponenter: Dessa element är ansvarig för UI-navigering. Dessa inkluderar t.ex. t.ex. länkar, menyer, sökfält, sidnummer eller breadcrumbs.

Informationskomponenter: Som namnet säger visar dessa element information. Dessa kan vara ikoner, förloppsindikatorer, meddelanden, informationstexter eller popup-fönster.

Container: Elements gruppinformation. Dessa inkluderar t.ex. Widgets och sidofält. Den mest kända varianten är dragspelsmenyn, med vilken du kan expandera och komprimera innehåll med knappar.

UI-Patterns: UI-mönster är så kallade återkommande lösningar som är vanligt förekommande inom design. De hjälper oss att strukturera innehåll, designa inmatningsfält eller bygga intuitiv navigering. Föreställ dig bara att ett inloggningsområde är strukturerat på olika sätt på varje webbplats eller att navigeringsmenyn måste sökas efter för alltid.

Vissa designlösningar är är nu standard och förväntas i viss utsträckning av användare i denna form. Som designer kan du dra nytta av detta – så att du inte behöver uppfinna hjulet på nytt.

”Lat”-registrering

Ett exempel på ett UI-mönster är den sk lat registrering. Detta innebär att en användare inte behöver logga in på ett konto eller registrera ett nytt användarkonto förrän utcheckningen. Om han var tvungen att göra detta när han gick in på webbplatsen, skulle shoppingupplevelsen och surfandet bli lidande och användaren kan kringgå ansträngningen och lämna webbplatsen.

Förloppsindikator

Har du någonsin deltagit i en lång undersökning eller frågade dig själv under registreringsprocessen hur många datafält du fortfarande måste fylla i och hur långt det är kvar?

Ett användbart gränssnittsmönster här är förloppsindikatorn. De hjälper användaren med orienteringen och förhindrar att den frustrerande känslan som infinner sig vid inmatning av data är lite omfattande. På så sätt har användaren alltid ett öga på när han kommer att nå sitt mål – och är mer motiverad att ange sin information.

Dragspelsmeny

Mycket text kan vara användbart, men det kan också överväldiga läsaren eller skrämma bort. En dragspelsmeny är användbar för att dela upp textavsnitt och gömma dem i lådor. Om läsaren är intresserad av innehållet kan han sedan själv bestämma sig för att öppna svaret på sin fråga. Dragspelsmenyn är därför ett särskilt intuitivt gränssnittsmönster, speciellt för omfattande webbplatser eller målsidor.

Praktisk arbetsflöde: Hur man skapar en modern design för användargränssnitt

Nu när du vet vad som inte bör saknas i din UI-design handlar det nu om utvecklingsprocessen. Jag ska visa dig hur du skapar en modern design för användargränssnitt.

Forskning & Analys

Innan du börjar med implementeringen bör du först göra tillräcklig forskning. För för att kunna fatta dina designbeslut för en funktionell design av användargränssnitt behöver du lite insikter och data om användarna.

I din analys, bör du titta närmare på följande områden:

Din målgrupp och deras behov

Dina användares användningsbeteendeTävlingen och dess gränssnittAktuella trenderMöjliga källor för din forskning är t.ex. B. Google Analytics, studier och marknadsundersökningsrapporter eller undersökningar av användare och kunder.

Visuell identitet

För att göra designprocessen enklare för dig bör du tänka på den visuella designen innan. Detta inkluderar färger, typsnitt, logotyper, ikoner eller bilder. Alla element som bestämmer utseendet på användargränssnittet skapar en identitet – det vill säga uppfattningen av ditt erbjudande. Kanske har du redan en designmanual? Om inte, bör du studera stilguiden innan du skapar ditt gränssnitt.

Designprocessen

För att skapa en effektiv UI-design rekommenderas ett strategiskt tillvägagångssätt. Om du bryter ner den idealtypiska designprocessen i enskilda steg blir det tydligt vilka faser som hjälper dig att utveckla ett användarvänligt användargränssnitt.

Steg 1: Skissa

Dina första idéer kan vara grova och informella till en början på papper – eller för den som föredrar att arbeta med designprogramvara: på skärmen. Det finns inget rätt eller fel tillvägagångssätt här, det handlar helt enkelt om att bli tydlig med visionen för gränssnittet. Element som du kan inkludera är till exempel platshållarrutor för text, bilder, grafik och annat innehåll.

Steg 2: Wireframe

En wireframe hjälper dig att få ett första visuellt intryck av din design . Du skapar den första layouten för de planerade elementen. Du kan fortfarande använda platshållartexter och stockfoton eller (om det redan finns) integrera ditt korrekta innehåll. Olika designprogram kan hjälpa dig att skapa en trådram.,

Steg 3: Komponentdesign

När trådramen är inställd kan du gå ännu djupare. För speciellt med dynamiska användargränssnitt måste man tänka på handlingar och villkor (i motsats till statiska applikationer) som är inblandade i en viss åtgärd, t.ex. ett klick kan utlösas. Här är det viktigt att planera designen för konsekvens och användbarhet.

Steg 4: Användarflöden

Ett användargränssnitt som en webbplats eller app består av många sidor som är sammanlänkade. Därför måste du bestämma hur en användare ska använda din applikation och vilka vägar de ska ta. Detta inkluderar skiss av klickbanor, datainmatning, gränssnitt, villkor och reaktioner. Det är viktigt att du antar ett användarperspektiv här för att svara på deras behov.

Steg 5: Realistisk design

För att göra den slutliga utvecklingen av användargränssnittet lättare för dig, ska nu använda all kunskap från de tidigare stegen i en realistisk design. Istället för platshållare använder du nu det verkliga innehållet som du i slutändan vill integrera i ditt användargränssnitt.

Steg 6: Prototypframställning

I en simulerad miljö, en så kallad prototyp, ser man designen i handlingslagen. Med hjälp av rörliga bildinspelningar blir det tydligt hur de enskilda skärmarna är sammanlänkade och vilka interaktioner användaren gör. På så sätt kan du säkerställa att alla designelement fungerar och är användarvänliga, så att du sedan kan (ha) utveckla din design.

Exempel på lämplig programvara för prototypframställning är:

  • Figma
  • Skiss
  • Adobe XD

Designprinciper: Kriterier för användarvänliga användargränssnitt

För att användarna ska känna sig bekväma med användargränssnittet och kunna navigera dit på ett tillfredsställande och intuitivt sätt finns det olika principer som du kan dra nytta av i UI-design.

Skapa kontraster

Människans uppfattning av föremål fungerar främst genom kontraster. Därför, i design, är användningen av kontraster en av de viktigaste faktorerna som bestämmer läsbarheten och den visuella hierarkin i ett användargränssnitt.

Skapa kontraster uppmärksamhet, rikta betraktarens blick och hjälpa användaren att identifiera punkter av interaktion. För en intuitiv design av gränssnittet kan därför användningen av kontraster användas i:

  • Färg
  • Storlek
  • Form
  • Position
  • Textur
  • Orientering

Notera den korrekta hierarkin

Hierarkin betyder elementen enligt deras betydelse att ordna. Det finns flera sätt inom design att tillhandahålla visuell hierarki. Du kan till exempel variera storlek, kontrast, avstånd och arrangemang av elementen. Du bör dock inte glömma att ditt användargränssnitt måste fungera på olika enheter.

Orientering

Genom att justera de använda elementen gör du det lättare för användaren att bearbeta information, genom att rutnätet styr användarens blick.

En tydlig orientering hjälper till att skumma igenom innehållet, eftersom användarna intuitivt vet var de ska leta efter information.

Du kan justera text, bilder eller inmatningsfält till vänster, höger eller centrerat – men alltid på ett sådant sätt att det är vettigt och användaren inte blir överväldigad.

Tänk på UX-lagarna

Professionell design följer regler och principer som du kan använda på bästa sätt. Uppfattningen av tittaren är baserad på psykologiska principer, som är till stor hjälp vid webbdesign och UI-design.

Välkända lagar är till exempel:

  • Lag för användarvänlighet
  • Millers lag, som fokuserar på en design reducerad till det väsentliga
  • Doherty-tröskeln, som handlar om snabb laddningstid
  • Postellagen för ökad användarvänlighet

Vad din design inte behöver är irrelevant information eller distraherande innehåll . För att hålla ditt gränssnitt stilrent och tydligt bör du eliminera alla onödiga element. Fokusera på de komponenter som ger ett verkligt mervärde för användaren.

Gränssnitt är också användbara för en reducerad design: När det är möjligt kan du kan ta över data som redan matats in av användaren och därmed öka användarupplevelsen enormt.

Visuell konsekvens förbättrar också användarupplevelsen: Se till att att de element och stilar som används (färger, typsnitt, ikoner, knappar etc.) tillämpas lika i alla delar av designen. En stilguide för ditt användargränssnitt kan vara användbar.

UI stil Guide

Du registrerar de viktigaste komponenterna i din design i en stilguide. Detta kommer att hjälpa dig att skapa en konsekvent design och kommer också att göra framtida design enklare om du vill utöka ditt användargränssnitt. Om du utvecklar gränssnittet tillsammans med ett team kan du komma överens om vissa designs med en stilguide och därmed konsekvent tillämpa designen på alla områden av applikationen.

Viktiga delar av en UI-stilguide är till exempel:

  • Färger
  • Att forma Ikoner
  • Typografi (teckensnitt, teckenstorlek, färg, radhöjd, teckenavstånd etc.)
  • Mönster

Bra UI-design skapar intuitiva applikationer

Bra och effektiv design av webbplatser, appar eller andra användargränssnitt är inte begränsade till utseendet. De visuella komponenterna förenas av tekniska aspekter som säkerställer en tillfredsställande – i bästa fall till och med inspirerande – användarupplevelse. Användaren ska nå informationen på ett intuitivt sätt, utan kognitiv ansträngning eller onödiga omvägar.

För att detta ska lyckas måste du måste designa användargränssnittet specifikt. Observera element, komponenter och regler som jag presenterade för dig i artikeln. Med varje designsteg bör du inte glömma en sak: din målgrupp. När allt kommer omkring är målet att användarna ska hitta runt i din applikation eller hemsida utan problem och njuta av att använda den.

Lämna ett svar

Related Posts

  • Vad är Skillnaden mellan UI och UX Design? Förklarat!

  • Viktigaste Delarna i UI-Design När du Skapar en Webbplats