Vad är Skillnaden mellan UI och UX Design? Förklarat!

thought catalog UK78i6vK3sc unsplash

Speciellt inom marknadsföring på nätet och webbutveckling finns det alltid många nya ord. Vissa av dem har mycket kort livslängd och försvinner ganska snabbt. Andra är här för att stanna. UX och UI-design är två termer som har blivit etablerade inom webbdesign och webbplatser.

Haken: I likhet med webbplats och webbplats används de två termerna UI-design och UX-design ofta felaktigt synonymt. Detta leder till onödig irritation och missförstånd.

Det behöver det inte vara. Vill du veta vad en UI-designer gör jämfört med en UX-designer för att ta rätt hjälp eller anställa rätt person? Eller vet du i en diskussion vad UX-design handlar om?

Då är den här artikeln precis rätt för dig.

Vad är skillnaden mellan UX och UI-design?

UX-design hänvisar till termen ”User Experience Design”, medan UI-design står för ”User Interface Design”.

Båda termerna hänvisar till olika aspekter av produktutvecklingsprocessen. De representerar självständiga och relativt unga underdiscipliner inom design och har fått enormt stor betydelse de senaste åren.

UI UX Design – Översikt över skillnaderna på ett ögonkast

Analys och mått

I UX-design genomförs användaranalyser med alla metoder kända från marknadsundersökningar. Speciellt med metoder från beteendepsykologin. Detta resulterar i åtgärder riktade mot ram och struktur längs hela kundresan.

Inom UI-design, å andra sidan, är teknologier och konkurrensen i fokus i analysfasen. Men analysen stannar inte där. I praktiken leder detta till en kombination av teknik, webb och grafisk design för att göra användargränssnitten tekniska och visuella.

Resultat

 

UI Design övertygar med den estetiskt tilltalande designen av användargränssnitten. UX-design betonar effektiviteten, effektiviteten och mervärdet av en produkt på ett känslomässigt positivt sätt.

För att bättre förstå dessa viktiga skillnader i detalj måste vi först definiera vad var och en av termerna betyder för sig.

Vad är UX-design?

I grund och botten är UX-design en process och metoder som används för att designa och förbättra produkter.

UX-design är i grunden processen genom vilken interaktionen mellan användaren och de många aspekterna av ett företag, varumärke eller produkt utvecklas. – Samt processen genom vilken kvaliteten på denna interaktion optimeras.

 

UX design är en kognitionsvetenskaplig disciplin som finns oberoende av den digitala världen. I praktiken används dock de vetenskapliga rönen främst av digitala företag.

UX-design handlar mindre explicit om vacker optik och en trevlig visuell design. Det handlar om summan av känslor i användarinteraktion.

Eller med andra ord:

Användarupplevelsen handlar om hur människor interagerar med en produkt och hur de känner för den. ”Produkten” kan vara i stort sett vad som helst. En webbplats, en telefon, en app, en ficklampa eller ett helt företag.

Produktens design och layout avgör hur vi känner oss när vi interagerar med produkten.

Enligt vetenskapen finns det flera kriterier som påverkar våra känslor. Exakt vad dessa är varierar delvis eftersom det finns olika kataloger av kriterier. Jag tycker personligen att Peter Morvilles honeycomb-modell är ganska tydlig. Främst för att den passar perfekt på digitala produkter och webbplatser.

Man skulle nu kunna anta att UX-design handlar om att designa användarupplevelsen. Detta är dock endast möjligt i mycket begränsad utsträckning, eftersom upplevelsen och upplevelserna av en produkt i stor utsträckning beror på den enskilda användaren.

UX design handlar det mer om utformningen av ramvillkor som om möjligt leder till ett positivt intryck på användaren

Vad gör en UX-designer?

Användarundersökning

I grund och botten är användaren utgångspunkten för alla designprocesser. Alla som någon gång har haft med marknadsföring att göra vet hur viktigt det är att känna målgruppen. Under användarforskning bestämmer UX-designers krav, beteenden och mål. Branschinformation, konkurrensinformation, tekniska standarder och barriärer används vanligtvis för detta. Möjligheter tittas också på ett riktat sätt.

UX-designprocess

Det handlar uttryckligen inte bara om att se briljant ut. UX-designprocesser handlar om mer. Det handlar om att skapa en mental kontakt med användaren. Detta är det enda sättet för designern att förbättra den mycket beskrivna användarvänligheten.

Digitala produkter handlar ofta om tillgänglighet, tydlighet och navigering. Alla dessa faktorer påverkar användarens uppfattningar. En bra designer måste sätta sitt eget ego i bakgrunden här.

UX-texter

Även när det gäller texterna bör övervägandena inte bara göras efter UX-designen, utan bör integreras i processen. UX copywriters skriver i de tidiga faserna av produktutvecklingen. Därför myntas en ny tjänstetitel i allt högre grad – UX-copywriter.

Validering och användartestning

Denna fas hittar problem som riktiga användare kämpar med när de interagerar. Metoderna för att samla in detta sträcker sig från frågeformulär till muntlig feedback till eye tracking.

Presentationer

En UX-designer måste representera, förklara och presentera avgörande delar av sina lösningar. Jag nämner detta specifikt för att det ger en så stor möjlighet. Välgrundad processkunskap ersätter ”jag tror” som tyvärr fortfarande är alldeles för vanligt bland projektintressenter i designprocessen. Som ett resultat finns det en enorm potential här för många företag.

Vad är UI-design?

Nu kommer vi till UI-designen. Med UI-design menar vi designen av det grafiska gränssnittet för en programvara, webbapplikation eller webbplats. Användargränssnittet i UI Design står för användargränssnittet eller på tyska användargränssnittet.

Liksom med moderna webbplatser kan användargränssnitt bestå av mycket olika komponenter. Knappar, texter, inmatningsfält, reglage, animationer, skjutreglage och många andra element är typiska för webbplatser. En användare interagerar med vart och ett av dessa element under användning.

I princip, beroende på tolkningen, är UI-designen inget nytt. Det är minst lika gammalt som själva datorerna och programmen. I slutändan tillför de bara ett värde till mänskligheten om de kan interageras med när som helst.

I princip finns det oändliga typer av användargränssnitt som behöver designas. Här är kanske de tre vanligaste.

  • Kommandoradsverktyg (MS Dos, Node.js CLI, Windows 10 CLI )
  • Grafiska användargränssnitt (Windows Explorer, moderna webbplatser, appar)
  • Användargränssnitt för röstassistenter (t.ex. Siri, Alexa)

 

UI-designen handlar i slutändan om designen av utseendet, interaktionsalternativen och presentationen.

Naturligtvis, med så mycket variation är det inte lätt att avgöra vad som gör ett bra användargränssnitt. I grund och botten hjälper dock UI-designpyramiden som har blivit standardbarometern bland UI-proffs.

Vad gör en UI Designer?

I mindre team och nystartade företag är det inte ovanligt att UI – designrollen omfattar ett bredare spektrum av uppgifter och ansvar – som t.ex användarforskning eller en djupare kunskap om UX-principer. UI-designers är ofta UX-designers på samma gång.

Men om termerna används korrekt och tydligt har en UI-designer följande designuppgifter.

Utveckling av standard UI-komponenter och stilguider för företagsomfattande användning:

 

  • Responsiv design
  • Val av teckensnitt
  • Skapande av prototyper i form av wireframes, interaktiva prototyper etc. Verktyg som Proto.io, Adobe XD, eller Figma
  • Skapande och användning av ny teknik, bästa praxis inom UI-design
  • Utföra konkurrensanalys inom UI-området
  • Intern utbildning av designers och utvecklare inom området UI-design
  • Implementering, observation och analys av användbarhetstester Utveckling av konsekventa, intuitiva informationsarkitekturer

 

Slutsats: Hur samverkar UX och UI?

Termerna UX och UI-design används ofta inte tydligt, även om de är väldigt olika discipliner som kräver väldigt olika färdigheter.

Detta beror delvis på UI- och UX-design är nära besläktade, särskilt i den digitala ekonomin, och har många interaktioner.

UI-design handlar mycket mer om att designa visuella och audiovisuella egenskaper. UX-design, å andra sidan, handlar mer om den övergripande känslan som en produkt eller design förmedlar.

Utan en sund UX riskerar även ett väldesignat användargränssnitt att leda till en dålig användarupplevelse. UX utan UI, å andra sidan, riskerar att vara kvar i teorin. Endast kombinationen av båda leder till ett snyggt designat användargränssnitt som inbjuder till interaktion och övertygar besökare och som kommer ihåg som en vacker användarupplevelse.

Både UI-design och UX-design är därför en del av professionell webbdesign idag.

Lämna ett svar

Related Posts