Animation har blivit en stor webbdesigntrend under de senaste åren och det förvånar inte att de bästa webbplatserna använder animationer specifikt för sig själva.
Du ger rörelse, dynamik och liv till en webbplats och med rörelse även känslor. Detta skapar en starkare koppling mellan dina webbplatsbesökare, din webbdesign och ditt innehåll, och ditt varumärke och dig.
Animationer ger dig möjligheten att presentera komplexa idéer på ett visuellt och begripligt sätt. Låt oss till exempel tänka på de mångfacetterade möjligheterna med visuellt berättande och rörlig design. Båda är moderna och viktiga marknadsförings- och designverktyg som hör till animation.
Användarupplevelserna som kan skapas genom animationer är imponerande. Användarvänliga och väldesignade animationer bidrar i hög grad till att förbättra din webbplats.
Så om du letar efter sätt att övertyga, imponera på och flytta dina besökare och bli mer framgångsrik själv på webben är webbanimering svaret.
Webbanimering – vilka typer finns det?
Det finns många olika typer av animationer. Beroende på vilket mål du strävar efter med dem, är vissa bättre lämpade för användning på dina webbplatser och i dina webbappar.
I den här artikeln kommer vi att introducera dig till de viktigaste typerna av animationer. Vi går in på din relevans för din webbplats och din framgång på webben och ger dig tips för implementeringen
Förladdare, förloppsindikatorer och laddningsanimationer
En förladdare – även känd som en loader – är i huvudsak vad som syns under det faktiska innehållet på en webbplats är fortfarande inläst. Vanligtvis är dessa animationer som förloppsindikatorer som indikerar att sidan laddas och håller din webbplats underhållande besökare tills innehållet äntligen är redo att presenteras.
Väntetider kan vara frustrerande. Speciellt om du som jag är en otålig person som vill få den information du behöver snabbt och nu borde vänta på en hemsida.
Enligt nya studier ökar inte bara frustrationen hos dina webbplatsbesökare med ökande laddningstid, utan också ”bounce rate”, avvisningsfrekvensen. Avvisningsfrekvensen ökar till 32 % med en ökning av laddningstiden från 1 till 3 sekunder.
Om dina besökare måste vänta 5 sekunder på din webbplats, kommer till och med 90 % att hoppa av och lämna din webbplats innan de ser något. Potentiella kunder föredrar att besöka dina konkurrenter, din ranking och din förmåga att hittas på webben kommer att påverkas negativt i enlighet med detta. Men varför är laddningstiden för din webbplats överhuvudtaget långsam?
Det finns olika påverkande faktorer som påverkar laddningstiden – din sidhastighet.
Å ena sidan är högre laddningstider inte möjliga att undvika, speciellt med mycket högkvalitativt innehåll. Till exempel med högupplösta videor med höga bildfrekvenser. Även mycket komplexa webbplatser som innehåller tabeller, kartor eller omfattande gallerier kan generellt ha högre laddningstider än enkla webbplatser.
Men inte bara det. Det finns många andra orsaker som kan leda till längre väntetider. Låt oss tänka på en långsam internetanslutning (inte ovanligt i Sverige), komplexa dataoperationer, ooptimerad källkod eller helt enkelt för mycket data.
Minskning och utformning av väntetiden
Så medan dina besökare väntar på din webbplats är det långt ifrån klart vad som händer. Om din sida faktiskt laddas eller om det finns ett serverproblem, till exempel.
Så se till att dina besökare inte behöver vänta för länge. Optimera din sidhastighet – särskilt för mobila enheter.
Å andra sidan, se till att dina besökare vet vad som händer och deras väntetid. Som med en förladdare. De små eller större animationerna hjälper dig att säkerställa en utmärkt användarupplevelse (användarupplevelse) och att publicera ditt enastående innehåll utan större slöseri.
I slutändan är principen enkel. Laddningstiden är subjektivt kortare för dina besökare tack vare ett tilltalande visuellt intryck och du ger dem transparens. Det handlar om att skapa och behålla tittarens förtroende och koppling till din webbplats eller webbapp. Det första intrycket räknas, som så ofta i livet.
Vad är en bra förladdare?
Självklart finns det många olika typer av laddande animationer. Vi känner alla till animationer som hoppar, snurrar, sträcker sig. Men mycket komplexa animationer av 3D-objekt, dansande par eller söta djur är också tänkbara och inte ovanliga att hitta.
Men ofta är mindre mer här. Eller för att uttrycka det på ett annat sätt: akta dig för överdrift.
Meddelandet ska vara attraktivt och tydligt, men inte mer imponerande än det laddade resultatet, så att dina besökare inte blir besvikna efteråt. Vi lever också i tider av visuell sensorisk överbelastning. Uppmärksamhetsspannet är kort och förladdaren bör inte tömma tittarens hela energi.
Det är därför jag ser en stor fördel med minimalistisk och tydlig webbdesign i animationer som tjänar till att överbrygga väntetider. Ett intressant och bra alternativ här är även typografiska animationer med ökande procentsatser på din webbplats, som motsvarar laddningsförloppet och kan implementeras mycket bra som JavaScript-animation.
Förladdare som elegant visar och döljer din logotyp kan också ha en dubbel positiv effekt: de stärker ditt varumärke och visa dina besökare att de är på rätt sida. Här kan framstegen uppfattas till exempel utifrån transparensen.
Välkommen – Animationer för det perfekta första intrycket
Det här handlar om animationer i startsekvensen på din webbplats. De är till för att ge dina besökare ett imponerande, intressant eller känslomässigt intryck redan från början som är övertygande.
Varför är startanimationer meningsfulla?
Sidövergångar – animering av mjuka övergångar
Sidövergångsanimationer är animerade övergångar mellan två sidor på en webbplats. Istället för det typiska hårda hoppet från en sida till nästa, orsakar animeringen här ett flytande, mjukt byte av sidor. Samtidigt överbryggas laddningstiderna för målsidan. Resultatet: En trevligare användarupplevelse med appkänsla. Sidövergångsanimeringen ger din webbplats något som gör att den uppfattas som mer värdefull och livlig.
Webbplats eller app?
Det är ingen hemlighet att gränserna mellan webbappar och webbplatser suddas ut. Särskilt yngre målgrupper är ofta vana vid fördelarna med inbyggda appar på sina mobila enheter och vill ha en motsvarande användarupplevelse från webbplatser.
Men webbplatser och appar är inte samma sak och båda har sina fördelar och nackdelar.
En fördel med appar är de korta väntetiderna och smidiga övergångar när innehållet förändras genom interaktioner. Det finns inget sidhopp eller hopp fram och tillbaka mellan webbadresser.
Inom området webbplatser tas detta även upp av så kallade SPA (single page applications). Men eftersom hittabarheten i sökmotorer samtidigt försämras har SPA aldrig riktigt implementerats eller tillämpats över hela linjen.
Ändå är användarvänligheten hos sådana applikationer obestridd.
Betydelsen av sidövergångsanimationer
Animationer för sidövergång försöker kombinera det bästa från webbapp och webbplats. Precis som med en app orsakar sidövergångsanimeringen mjuka övergångar efter interaktioner – förutom att den sidändring som är typisk för webbplatser också äger rum.
Pausen och tillhörande väntetid som utlöser ett klick på interna länkar överbryggas och förskönas av så kallade sidövergångar. Skapa en friktionsfri och oavbruten upplevelse.
I vilken utsträckning sådana övergångar fortfarande påverkar sökbarheten i sökmotorer är en fråga för debatt bland experter. Från och med idag skulle jag vara mer försiktig om vi ser till att även teknikjättar som Amazon klarar sig utan sådan teknik.
Förnuftig användning av sidövergångar
Samtidigt finns det dock tillräckligt med användningsfall och exempel där sidövergångsanimationer erbjuder betydande mervärde och bra UX. Speciellt när SEO inte är den kritiska framgångsfaktorn för en webbplats.
Realisering och typer av sidövergångar
Flytande sidövergångar är bland de främsta teman på moderna webbplatser. Eftersom de inte är särskilt vanliga och för många en bok med sju sigill kommer vi att visa dig i Smooth Page Transitions vilka typer som finns och hur de kan bli verklighet för att uppgradera din webbplats.
Parallax Scrolling – Rörelse under rullning
Animeringen utlöses i parallaxeffekten genom att webbplatsbesökaren rullar upp och ner. Enskilda delar av en webbplats rör sig med olika hastigheter när de rullar, så att rumsligt djup skapas vid sidan av rörelsen.
Rörelseeffekt som grund för parallaxeffekt
Termen parallax kommer från antikens grekiska och beskriver ett fenomen inom perceptionspsykologi. Å ena sidan verkar objekt som rör sig snabbare närmare än objekt som rör sig långsammare. Däremot förändrar den egna rörelsen och därmed ändrade egen position uppfattningen av de andra objekten.
Från det verkliga livet kan den ena eller den andra känna till detta fenomen från närmande tåg. Till en början har många svårt att avgöra om tåget de sitter i just ska gå eller om tåget på perrongen mittemot faktiskt startar.
Relevansen av Parallax Scrolling Animation
Jämfört med böcker har hemsidor helt klart fördelen att de kan vara hur långa som helst. Allt innehåll kan läsas utan att byta sida tack vare rullning. Än så länge inget nytt.
Det här alternativet används inte bara i samband med responsiv webbdesign för att uppnå bästa möjliga resultat beroende på skärmstorlek. Trender de senaste åren som de så kallade one-pagers och blogginlägg, som presenterar ämnen holistiskt, använder också längden på webbplatser.Parallax-rullning erbjuder en bra möjlighet att öka interaktionen mellan dina besökare och din webbplats över hela webbplatsens längd. Animationseffekten förbättrar din webbplats och ökar användarupplevelsen.
Parallax – från videospel till webbplatser
Parallaxeffekterna är traditionellt det klassiska området för videospel. De har blivit en trend inom webbdesign sedan mitten av det senaste decenniet. Till en början fortfarande ganska sällsynt, men med den förbättrade grafikprestandan hos slutenheterna hittar de mer och mer in på webbplatser.
Realisering av parallaxeffekter
Denna animeringseffekt realiseras på webbplatser genom att tilldela olika rullningshastigheter till olika element i förgrunden och i bakgrunden medan sidan flyttas horisontellt eller vertikalt. Detta skapar ett intryck av djup och mycket intressanta webbplatsupplevelser kan skapas.
Idén har inspirerat utvecklare och designers fantasi de senaste åren och resultaten är verkligen fantastiska.
Animerade bildspel
Sliders har varit bland de mest kända och populäraste webbdesignelementen i flera år. De gör det möjligt att uppleva olika bilder, videor och annat innehåll efter varandra utan att störa flödet av interaktion med webbplatsen.
Besökare får välja att se innehållet i skjutreglaget eller att söka efter mer innehåll på webbplatsen.
De olika reglageanimationerna
Det finns olika reglage. Det finns reglage som automatiskt animerar och presenterar innehåll som en del av en autoslide. Och reglage där animeringen utlöses av användarinteraktion.
Typen av animationseffekter är också väldigt olika. Den så kallade Ken Burns-effekten fungerar med övergångseffekter i betydelsen rotations- och zoomeffekter. Med fade-effekter, å andra sidan, är leken med opacitet (transparens) i förgrunden, så att individuellt innehåll mjukt tonas över. Horisontella rörelser är nästan standard, vertikala helsidesbilder är inte ovanliga.
Slider med framtida musik
De vackraste övergångarna kan ofta skapas med shaders och WebGL. Fantasin känner inga gränser. Dessa ligger till stor del i programmerarens matematik och färdigheter. Moderna enheter och en bra internetanslutning krävs.Här som ett litet praktiskt exempel använder vi Fullscreen Video WebGL Slider
Tips för skjutreglageanimationer
Effekten av ett reglage beror alltid på hastighetsinställningen. Oavsett underliggande teknik och animationseffekter.
Naturligtvis finns det inget universalmedel här, eftersom hastigheten bedöms olika subjektivt. Ändå är det värt att uppmärksamma en jämn hastighet som är lämplig för innehållet som presenteras, animationen och din målgrupp. Att åka bil för fort eller för långsamt kan irritera eller överanstränga besökare.
Animering av gallerier
Tack vare det stora utbudet av gallerier och tunnelbanelayouter finns det många sätt att presentera din portfölj, ditt team, dina dotterbolag eller dina nyheter på en vacker sätt.
Men animationer gör ofta gallerier till en korrekt och interaktiv höjdpunkt på din webbplats. De ökar värdet av din applikation och surfupplevelsen för dina besökare. Möjlighet till gallerianimationer
Både med JavaScript, CSS och WebGL kan fina effekter uppnås. På så sätt kan fotografier optiskt anpassas till varandra och belysas med hjälp av svävningsanimering. Bilder och videor kan animeras med mjuk rörelse och hela galleriet kan filtreras och sorteras med eleganta animationer.
Animera navigeringselement
Navigeringselement ger dina besökare orientering och visar dem vägen till sin destination. De är bland de viktigaste och oumbärliga delarna på en webbplats och är avgörande för besökarupplevelsen.
Animering av navigeringselement är ett ämne som inte bör underskattas, särskilt med högkvalitativa, minimalistiska webbdesigner. Vid första anblicken ligger fokus på subtila menyer och navigering, såsom hamburgermenyn eller sidofältet i form av en angiven pil eller prickar.
Navigeringsfältet, som är dold på ett eller annat sätt, blir endast synligt genom användarinteraktion. Animationen förskönar detta ögonblick på ett anmärkningsvärt sätt.
Fördelar med minimalistiska menyer
Hamburgermenyn med sina tre rader har varit inne de senaste åren och för länge sedan stigit till nummer 1-menyn för mobilwebbplatsvisningar. Och det används också allt mer för skrivbordsvyn av webbplatser.
Anledningen är enkel och lätt att överföra till andra minimalistiska menyer. Designers kan använda detta för att uppnå en fokuserad design och designa webbplatser tydligare och elegantare med mer vitt utrymme.
Dessutom når dina besökare nästa nivå genom att klicka på en ikon och presenteras med ett urval i form av en navigering eller undernavigering. Navigering får något av en belöning som denna.
Vikten av animationer för navigeringselement
Speciellt när du öppnar navigeringen används animationer ofta. Du bör först undvika en hård fade-in. Du kan hitta hårda överlägg på den ena eller andra mycket gamla webbplatsen eller på byggstenar, men det är inte vanligt längre.
Förutom de rent estetiska aspekterna av minimalistiska menyer och tillhörande animationer, finns det många andra fördelar.
Navigationsanimationer ger dina besökare klarhet
Menyanimationer tillåter innehållet ännu mer strukturerat djupt. Beroende på deras intressen kan dina användare fortsätta att penetrera informationen utan att tappa kollen.
Ditt innehåll är nu mycket lättare att hitta på olika nivåer
Dina besökare behöver mindre tid för att hitta data och innehåll som är relevanta för dem.
Animerade navigeringsfält visar att din webbplats är professionellt utformad.
Besöksupplevelsen förbättras överlag av den vackrare designen, snabba orienteringen och därmed möjligheten att agera samt de tilltalande animationerna
Din webbplats kommer att öka – påtagligt
Med värdet av webbplatsen ökar den associerade prestandan eller värdet av dina produkter och ryktet om ditt företag också
Animationen av navigeringselementen är verkligen inte det enda som webbplats gör den speciell. Men tro det eller ej. Det finns webbutvecklare som har specialiserat sig uteslutande på att designa och animera navigeringsfält, eftersom detta ämne spelar en så viktig roll, särskilt för större affärswebbplatser.
Modal: Kontroversiell
Modaler är bland de mest kontroversiella delarna av en webbplats. De är till för att uppmärksamma dina besökare och har tyvärr ofta missbrukats för detta ändamål. Kanske minns du fortfarande de relativt fula popup-fönster för annonser med vilka webbplatsens användarflöde upprepade gånger avbröts på 90-talet. En mycket irriterande sak, varför många popup-fönster generellt sett ses negativt.
Men för en gångs skull var allt värre på den tiden. De nya popup-fönsterna aktiveras vanligtvis bara när du är på väg att lämna sidan. Och inte med reklam för tredje part utan som egenreklam.
Ändå finns det företag för vilka de nya popup-fönsterna är värda besväret som en del av kundresan.
Betydelsen av modala animationer
Förutom det eventuella mervärdet i kundresans sammanhang finns det även användningsområden som dina besökare uppfattar som användbar eller önskvärd.
För detta inkluderar till exempel varningar och modaler, dvs som endast öppnas som ett resultat av en användarinteraktion. Till exempel kontaktformulär och kontaktuppgifter som visas i förgrunden på själva sidan när du klickar på Kontakt. Detta möjliggör snabb kontakt, vilket inte bara är önskvärt ur kommersiell synvinkel. Detta kan vara oerhört viktigt för besökare, särskilt för webbplatser som är relevanta för nödsituationer.
Dessutom erbjuder modaler möjligheten att betona ytterligare information på ett kreativt sätt. Till exempel genom att visa ytterligare bilder i ett skjutreglage i förgrunden. Dina besökare kan fokusera på bilderna utan att behöva ta fram en annan sida på din sida.
Korrekt använda modaler och tillhörande animation kan vara en mycket bra UI-funktion.
Tips för modala animationer
Undvik nedskärningar, eftersom detta varken är samtida eller värdefullt. När statusen för din webbplats eller applikation ändras bör det göras smidigt och över tid.
Använd modala vyer sparsamt och endast när det finns goda skäl att göra det. Användare blir frustrerade när du avbryter deras upplevelse i onödan.
Att lägga till animationer som skalor kan ge modalen liv på ett tilltalande sätt.
Se till att intoningen inte är för abrupt så att dina besökare är inte irriterade och du kan samtidigt behålla den höga kvaliteten på din webbplats.
Storytelling använder publikens fantasi för att koppla information till bilder och känslor som uppstår när man lyssnar och läser berättelser. Detta kan göra information mer intressant, spännande och begriplig och stanna kvar i minnet hos dina lyssnare eller läsare.
Animationer stödjer berättandet på ett visuellt sätt och gör berättelsen ännu mer livlig. Hela berättandeprocessen blir mer intressant och håller dina besökare engagerade längre.
Animerat berättande för företag
Moderna användare vill inte bara informerade på Internet idag, men också underhållna. Till exempel genom att presentera produkter och tjänster i berättande format.
Berättandeanimationer hjälper till att kreativt presentera varumärken och erbjudanden och skapa ett känslomässigt band mellan dina besökare och ditt företag.
För att detta ska vara möjligt måste det underliggande budskapet som du vill förmedla vara desto tydligare.
Varianter av berättande animationer
Använd animationseffekter för mycket långa webbsidor eftersom de är särskilt lämpade för att berätta rika och fängslande historier. Det finns nästan inga gränser för animationerna. Så antingen…
- Övergångar
- Bakgrunder
Det senare är användbart, till exempel om berättelsen kretsar kring förvandlingen av huvudämnet. Till exempel när en lök blir en vacker blomma eller enskilda föremål blir en ny bil.
Men ibland räcker det med en kort sekvens för att berätta en historia. Individuella berättande animationer såsom linjeritningsanimationer är lämpliga för detta.
Anteckningar för animationerna
Animationen ska understryka och förstärka själva berättelsen i berättandet. Det är därför viktigt att se till att animationen faktiskt passar berättelsen. Tidpunkten för animeringen bör också vara tidsinställd för att matcha berättelsen och att läsa berättelsen bör vara mycket lätt.
Slutsats: Varför ska du använda animationer på din webbplats?
Animation är inte en övergående webbdesigntrend, utan en som växer år efter år. Och det har sina skäl. Här är en översikt över de viktigaste:
- Animationer drar till sig uppmärksamhet för din webbplats
- Du lyckas med att dina besökare bygger en känslomässig koppling till din webbplats och du
- Animationer ökar läsglädjen och behåller dina besökare längre på din sida.
- Längre tid på sidan ger bra signaler och har en positiv effekt på din SEO.
- Animationer kan användas att förmedla information och berätta om dina styrkor och prestationer på ett mer förståeligt, spännande och levande sätt. Så du kan övertyga på webben och samtidigt stärka ditt varumärke.
- Du kan skilja dig från dina konkurrenter med en animation och uppgradera din webbplats
- Du kan använda animationer för att öka interaktionen mellan dina besökare och öka den totala upplevelsen för dina besökare
Viktigt för detta är den riktade användningen. Din animation måste vara lämplig för att uppnå ditt önskade mål och för att harmoniskt integreras i det övergripande konceptet för din webbplats. Hellre en riktigt bra animering av hög kvalitet än massor av animationer som inte riktigt passar.