Webbapp vs Webbplats – Vad är en Interaktiv Webbapplikation? Förklarat!

olaf val UTk9cXzYWAg unsplash

Interaktivitet är en av de viktigaste webb- och webbdesigntrenderna. Och de blir hela tiden bättre. Som ett resultat suddas gränserna mellan webbappar och webbplatser ut mer och mer. För att uttrycka det på ett annat sätt: webbappar och webbplatser är mer och mer en kombination som flytande sammankopplas för att erbjuda ökad interaktion och mervärde för besökarna.

Speciellt för medelstora företag är webbappar i kombination med hemsidor ofta helt rätt val för marknadsföring, kundkommunikation och effektivitet för att få konkurrensfördelar.

Tyvärr finns det mycket förvirring kring termen webbapp. Vill du ha en stark onlinenärvaro? Som fler och fler entreprenörer, ser du förmodligen vikten av en framgångsrik webbplats för din ekonomiska framtid. Men du undrar samtidigt om det är viktigare att ha en webbplats, en webbapplikation eller båda för ditt företag?

I den här artikeln får du lära dig vad en webbapp är, vad den kan göra för dig och ditt företag och hur du använder den på rätt sätt. Och vi reder ut förvirringen mellan olika webbappar och webbplatser och allt därimellan.

Vad är en webbapp?

Webbapplikationer är program eller mjukvara. Deras funktion är att du kan använda den med vilken webbläsare som helst. Till skillnad från klassisk programvara behöver den inte installeras lokalt på din dator, surfplatta eller smartphone. De är oberoende av operativsystemet. Men som alla andra program är webbapplikationer handlingsorienterade verktyg.

Exempel på webbappar

Många ledande företag har på senare tid investerat i webbappar i flera år för att ta marknadsandelar och räckvidd samt för att stärka ditt eget varumärke. Det finns knappast några gränser för de möjliga tillämpningarna. Följaktligen är trenden mot webbapplikationer branschöverskridande.

Leverantörerna inkluderar inte bara teknikföretag, utan även mediaföretag, reseföretag, e-handelsföretag och cateringföretag.

Evernote

Evernote är ett mycket populärt program för att hantera dina egna anteckningar. I grund och botten är det väldigt likt ett traditionellt skrivbordsprogram. Fördelen är att du kan spara utrymme på din hårddisk när du använder webbappen. Den avgörande fördelen gentemot traditionella notprogram är att du har dina anteckningar tillgängliga på var och en av dina enheter. Det betyder att du har dem på din dator hemma såväl som på datorn på jobbet och din smartphone. Var du än befinner dig.

Google Apps

Google erbjuder faktiskt sina användare ett komplett Office-paket i webbläsaren. Den består av Gmail, Google Docs, Google Sheets, Google Slides och andra webbapplikationer som hjälper användare att hantera dagliga kontorsuppgifter. Google var faktiskt den första stora relevanta aktören som upptäckte möjligheterna med nätverksarbete genom webbapplikationer. Människor från hela världen kan arbeta på ett kalkylblad, ett textdokument etc. samtidigt.

Pocket

Pocket är en webbapp som låter dig läsa innehåll du hittat på webben vid ett senare tillfälle. Och detta utan några distraktioner. Med ett enda klick kan du lägga till innehållet i Pocket. Sedan, när du tar upp det senare kan du läsa den i lugn och ro och utan distraktioner. Överflödigt innehåll som reklam, sidofält etc. elimineras. Du har till och med möjlighet att läsa artikeln när du är offline.

Vilka tekniker används för webbappar?

Precis som klassiska webbplatser följer webbappar klient-servermodellen och använder HTML, CSS och JavaScript för gränssnittet.

Genom att använda AJAX Men i en webbapplikation jämfört med en webbplats är det bara delar av webbläsaren som uppdateras. Webbappen behöver inte tas fram från början varje gång status ändras.

Förutom en snabb uppdatering av innehållet resulterar detta även i en förbättrad UX (användarupplevelse). Den trevligare användarupplevelsen bygger bland annat på att användare kan hitta runt snabbare och den röda tråden går inte förlorad när de hoppar av en sida.

Vilken stack som helst kan användas i backend (på servern). Den så kallade LAMP-stacken är till exempel lite mer klassisk. Linux används som operativsystem, Apache som webbserver, MySQL som databas och PHP som programmeringsspråk.

Medan LAMP-stacken har dominerat i flera år, finns det nu många alternativ. Till exempel MERN-stacken och MEAN-stacken. Gemensamt för dem är att de använder MongoDB som databas. Istället för PHP som programmeringsspråk, JavaScript (Node.js) med det minimalistiska serverramverket express.js. Skillnaden mellan MERN och MEAN ligger i användningen av React eller Angular som frontend-ramverk.

Webbapplikation vs webbplats

Webbappar och webbplatser är ofta förvirrade och orsakar förvirring gång på gång.

Egentligen är det förståeligt. Webbplatser och webbapplikationer är båda lämpliga för att ta ditt företag till nästa nivå på webben. Vissa av dem använder samma programmeringsspråk och ur teknisk synvinkel är webbappar faktiskt inget annat än webbplatser.

Det är dock viktigt att förstå att termerna inte är synonymer. Tyvärr beror det på den subtila skillnaden. Felaktiga beslut här kan helt klart missa poängen och leda till ett finansiellt fiasko.

Men oroa dig inte, här hittar du en översikt över skillnaderna för att fatta rätt beslut.

Allmänna skillnader – webbapplikation och webbplats

Webbapplikationer och webbplatser är en viktig del av vårt dagliga liv. Google, YouTube, LinkedIn, Instagram eller Wikipedia är bara några exempel. Men vad är vad? Och vad innebär dem?

För att undersöka skillnaderna, låt oss börja med Webbplatser.

Klassiska webbplatser är traditionellt samlingar av HTML-sidor. Besökare kan komma åt dessa genom att ange URL:en i sin webbläsare eller genom att länka till relevant domän. På så sätt når informationen de relevanta intressenterna kontinuerligt och över hela världen.

Moderna webbplatser använder mycket mer än bara HTML. De är mycket mer intuitiva, lyhörda och är designade med CSS och interaktiva med JavaScript. Detta är professionella system som kan användas för att spåra mål. Grunden har dock förblivit densamma. En webbplats ger användarna information 24 timmar om dygnet, alla dagar i veckan. Det är fortfarande ett bra verktyg för din marknadsföring.

Individuella aspekter som användningen av ett specifikt språk kan också implementeras inom ramen för en webbplats och göras tillgänglig för besökaren att välja mellan. Omfattningen och lagringen av de önskade inställningarna kan dock vara betydligt större i en webbapplikation jämfört med en webbplats.

Det är så personalisering är typiskt för webbapplikationer, medan webbplatser i princip ska vara lika för alla besökare och därför endast tillåta olika inställningsalternativ för en begränsad omfattning.

Huvudsyftet

Bra webbplatser gör det lättare för användare att hitta information som är relevant för dem. Detta garanteras av webbdesign, struktur, tydlig design och tydlighet på ett sätt som passar målgruppen.

Webbapplikationer har huvuduppgiften att interaktivt svara användarna ’ förfrågningar. De ger användarna möjlighet att redigera data och/eller begära specifika data från servern för att få olika svar och utdata.

Komplexitet och kostnad

Både webbplatser och webbappar använder HTML, CSS och JavaScript. Webbappar använder även server-side intelligens som Node.js, PHP, express.js, Ruby och en databas.

Jämfört med webbplatser är webbapplikationer mer komplexa och kan utföra många funktioner. Som sådana är de i allmänhet svårare att skapa och kräver mer utvecklingsinsatser och expertis.

Typiska exempel på webbapplikationer:

  • Skype
  • YouTube
  • Twitter
  • Google Analytics
  • Zoom
  • LinkedIn
  • Washington Post
  • Spotify

Sammanfattning – Webbplats kontra webbapp

Webbapplikationer är särskilt lämpliga om du vill ge dina besökare information interaktivt. Ju mer omfattande de tillhandahållna funktionerna och anpassningsalternativen är, desto mer sannolikt är det att du behöver en webbapp.

Även om du vill flytta processer till webben som inte bara är relaterade till marknadsföring, utan också ökar effektiviteten i ditt företag, är webbappar det rätta valet. Till exempel nationell registrering av rapporter och tider för fältarbetare, ansökningsverktyg med sökandehantering för ditt HR-område, ledningsrapportering för internationellt distribuerade team.

Webbplatser, å andra sidan, är alltid rätt sätt om du förlitar dig särskilt på sökmotoroptimering, kraven är främst i kommunikationen av linjär information eller så är din budget begränsad.

Som regel är webbsidor numera inte bara ett oumbärligt utan också det viktigaste reklam- eller marknadsföringsverktyget.

Frågan – antingen en webbapp eller en webbplats – bör därför bara uppstå i de allra sällsynta fall. Så om ditt affärsuppdrag inte driver en app är det mest troligt att du lägger till en webbapplikation på din webbplats för att erbjuda potentiella kunder, kunder eller dina besökare mervärde i allmänhet.

Som du kan se är gränserna flytande och inte så tydliga. Också för att de ofta används tillsammans. Strängt taget är detta ett skyddat användarområde, till exempel för press och sökande till en webbapp. Om butiker är mer transaktionsrelaterade, eller chattfunktioner och systemtillägg är också webbapplikationsfunktioner.

Typer av dynamiska webbapplikationer Innehållshanteringssystem

Content Management Systems (CMS) är webbapplikationer som hjälper till att skapa webbplatser. De gör det möjligt för administratörer och redaktörer att hålla informationen på sina webbplatser eller i sina webbappar uppdaterad för användarna. Framträdande exempel är WordPress, Strapi, ButterCMS, Dupal.

Webbportaler

Webbportaler konsoliderar information från olika datakällor. Det är en kombination av en sökmotor, olika forum, e-post och meddelanden som presenteras i en integrerad form.

Det handlar om personalisering av information i en ålder av sensorisk överbelastning. Riktad navigering ska hjälpa användare att snabbt hitta rätt och relevant innehåll.

Portaler utökas ofta med funktioner för samverkan, ledningsrapportering och/eller projektledning. Exempel är Wikipedia (författarsidan), Yahoo eller Stanford Health Care Portal.

E-handel

Onlinebutiker är ofta komplicerade webbappar som tillåter användare att utföra transaktioner , för att behandla enskilda betalningstransaktioner och för att initiera leveranskampanjer.

Dessa är ofta kopplade via gränssnitt till annan företagsrelevant programvara såsom lagerredovisning, bokföring, controlling. När det gäller underhållet av innehållet finns det återigen många likheter med innehållshanteringssystem. Så admin måste kunna lägga till produkter och ändra priser.

Ensidig applikation, SPA

En ensidig applikation (SPA) är – som namnet antyder – en enda webbsida . Till skillnad från en statisk webbplats nås dock inte informationen genom att ändra webbadresserna (klassisk webbplatsnavigering).

Snarare uppdateras bara informationen som kräver en uppdatering. Detta sker genom Ajax.

De enskilda frågorna körs igenom till rapporten och till registrering endast på en URL. Innehåll utbyts interaktivt och intelligent.

På så sätt får användaren bara de frågor som är relevanta för hans respektive projekt. Verktyget hjälper potentiella kunder att förbereda sig för sitt internetprojekt och hjälper oss i strukturerad och effektiv kommunikation med webbdesignkunder.

Vi uppnår dessa interaktionsalternativ med React. Ett SPA-ramverk utvecklat av Facebook för att skapa interaktiva webbplatser.

Multi-Page Application MPA

Flersidiga applikationer skickar en begäran till backend för varje ändring till en annan visning av sidan i webbläsaren.

Förfall till omfattningen har sådana applikationer olika dimensioner i deras användargränssnitt. En procedur som är särskilt användbar för mycket komplexa tillämpningar. Följaktligen är det mer komplext och svårare att skapa en flersidig applikation än en ensidig applikation.

De enskilda sidorna i en MPA använder Ajax precis som SPA för att endast selektivt uppdatera delar av appen. En fördel med flersidiga applikationer är dock SEO. Även om de stora spelarna som Youtube, Twitter, GitHub alla byggdes med SPA-teknik.

Webbapplikationer kontra inbyggda appar

Till skillnad från webbapplikationer är native (mobilappar) plattformsspecifika applikationer. De beror på respektive operativsystem och kan laddas ner från Google Play Store eller Apples App Store.

På grund av deras optimering för vissa operativsystem kan inbyggda appar utnyttja enhetens resurser optimalt. De lämpar sig därför till exempel för särskilt beräkningsintensiva tillämpningar.

I jämförelse är dock inbyggda appar dyra, tar upp lagringsutrymme på slutanvändarens specifika enhet och är endast för enhet. Användningen av inbyggda appar i marknadsföringen är på motsvarande sätt svår för medelstora företag.

Webbappar är helt annorlunda här. De är inte bundna till enheten och kan användas i webbläsaren. Det är inte bara billigare att bygga webbapplikationer, besökarna behöver inte gå igenom hämningsbarriären att ladda ner från en butik. Dessutom är webbapparna också tillgängliga direkt på stationära enheter utan ytterligare åtgärder eller extra kostnader.

Webbappar – en slutsats

Traditionella webbplatser är oumbärliga i marknadsföringen och vanligtvis rätt utgångspunkt för en onlinenärvaro. Trots det kommer vi att se fler och fler webbappar från medelstora företag i framtiden. Fler och fler områden i vardagen sker online. Intelligent programvara på webben hjälper till att organisera och strukturera dessa områden effektivt.

Möjligheterna att erbjuda mervärde till användare, kunder och intresserade genom en webbapplikation är nästan obegränsade. Möjligheterna som uppstår genom effektivt lagarbete för företag över hela världen är också enorma.

Men också en annan aspekt kommer i allt högre grad att leda till att intelligenta applikationer hittar sin väg in i marknadsföringen.

Det är skillnader mellan intressen i samhället. Webbappar kan möta de ständigt föränderliga kraven och värderingarna med bara ett musklick. Användaren kan välja om han vill ha normalt, förenklat eller könskänsligt språk. Han kan välja hur han vill bli tilltalad eller om han föredrar en mörk eller ljus layout. Intelligenta program möjliggör verklig kundorientering. Och däri ligger den största potentialen inom marknadsföring.

Lämna ett svar

Related Posts