Vad är en Tillgänglig Webbplats? Webbplats för Funktionsnedsatta

christin hume Hcfwew744z4 unsplash

I samband med designprocesser beskriver tillgänglighet tillgängligheten för produkter och tjänster. Det handlar om huruvida en produkt kan användas av alla personer.

I huvudsak handlar det om att lösa två problem:

Hur säkerställs att personer med funktionsnedsättning kan få tillgång till elektronisk information?

Kan du vara säker på att webbplatser och appar fungerar korrekt med de hjälpmedel som personer med funktionsnedsättning använder?

Varför är tillgänglighet viktigt?

Kanske är du som jag och upptäcker bara att moraliskt sett är det den enda rätta inställningen till bra design.

Och särskilt på webben är vikten av tillgänglighet stor. Många områden i våra liv övergår alltmer till webben. Låt oss till exempel tänka på handel, utbildning (onlinekurser), initiering av kontakter eller hälsoappar, med mera.

Inte bara eftersom att pandemin drev på digitaliseringen av samhället har tillgång till Internet och till informations- och kommunikationsteknik blivit en icke-förhandlingsbar mänsklig rättighet. Och det gäller förstås samhället som helhet och ingen ska uteslutas från det.

Inte bara din egen värdekompass säger dig det, utan också FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning CRPD. Alla har nytta av tillgänglighet.

Dessutom har alla ofta nytta av en barriärfri design. Tillgänglighet är nära relaterat till övergripande användbarhet – båda syftar till att definiera och ge en mer intuitiv användarupplevelse.

Så tillgänglighetshänsyn är en verklig drivkraft för innovation för företag. De är därför också mycket intressanta av affärsskäl.

Tycker du inte? Titta sedan på följande exempel.

Nummer 1 – Utvecklingen av röststyrning för användare med funktionsnedsättning. Idag är det ingen som tvivlar på att taligenkänningstekniken hjälper människor med funktionsnedsättningar. För många har det nu blivit en normal del av vardagen. Tänk bara på Amazons Alexa eller Google Assistant.

Ett annat exempel är det mycket vanliga ”auto complete”, eftersom vi ser det till exempel i Google-sökningen.

Det kan inte ha undgått dig att vårt samhälle blir äldre. Andelen personer med funktionsnedsättning är mycket hög, särskilt i äldre sociala grupper.

Idag finns det ett enormt antal funktionshindrade runtom i världen. Naturligtvis förbättrar det din marknadsräckvidd om du inte lämnar dessa personer utanför med din webbplats eller digitala produkt.

Sammanfattningsvis finns det för dig, ur ett affärsperspektiv, följande fördelar om du sysslar med tillgänglighet:

  • Du ger energi till det innovativa kraften i ditt företag. Lösningar hittas ofta på problem som gynnar alla.
  • Tillgänglighet lönar sig för ditt varumärke och marknadsföring. Mångfald och inkludering är inte bara moraliskt rätt, utan lyckligtvis också trendigt.
  • Du utökar din målmarknad
  • Du minimerar din juridiska risk: Sedan september 2020 måste offentliga myndigheters webbplatser vara fria från hinder.
  • Webbplatser som är optimerade för tillgänglighet rankas definitivt bättre på Google.

Vilka typer av funktionshinder finns det?

Om vi ​​vill stödja personer med funktionsnedsättning, måste vi först förstå vad ett funktionshinder är och vilka typer det finns. För att kunna använda webbplatser effektivt och smidigt.

Funktionshinder handlar om personer som har fysiska, psykiska, intellektuella eller sensoriska funktionsnedsättningar som i samspel med attityder och miljöbarriärer kan hindra dem från att delta i samhället med hög grad av sannolikhet under längre tid än ett halvår.

Det här blogginlägget kan givetvis inte ge en heltäckande och medicinskt översikt över alla funktionsnedsättningar. Som webbutvecklare och designer skulle jag inte vara tillräckligt kompetent för att förmedla nödvändiga detaljer här.

I grund och botten kan typer av funktionshinder delas in i tre kategorier.

  • Fysiska funktionshinder: T.ex. motoriska störningar, synnedsättningar , hörsel och tal samt kroniska sjukdomar.
  • Intelligensfunktionshinder: Som inlärningssvårigheter, nedsatta kognitiva förmågor eller allvarlig intelligens under genomsnittet.
  • Psykiska funktionshinder: T ex neuroser, personlighetsstörningar, missbruk och psykoser.

Tillgänglighet: Vilka är de typiska hindren och problemen?

För att uppnå tillgänglighet har vi behöver förstå vilka hinder som kan komma i vägen för att använda våra produkter och tjänster. Det är inte bara för webbplatser.

Det handlar inte bara om att helt utesluta personer med funktionsnedsättning. Vi talar också om barriärer när personer med funktionsnedsättning inte kan få tillgång till resurser lika effektivt som personer som inte har funktionshinder.

Denna avancerade term säkerställer att målen är tillräckligt ambitiösa. Det finns i princip följande typer av barriärer.

Fysiska hinder

Här utgår hindren från den fysiska miljön. Fysiska barriärer hindrar personer med funktionsnedsättning från att röra sig effektivt genom miljöer.

Mediehinder

Man talar om mediahinder när information inte är tillgänglig i ett format som är tillgängligt eller läsbart för personer med funktionshinder.

Teknologiska hinder

Det här handlar om otillgängligheten för programvara och annan teknik som inte är anpassad för hjälpmedel.

Systemiska barriärer

Systemiska barriärer beskriver processer Policyer, rutiner, organisationspolicyer och lagar som missgynnar eller belastar personer med funktionshinder i onödan.

Barriärer om verkligheten

Det här handlar om missuppfattningen att personer med funktionsnedsättning inte kan bidra lika mycket som sina jämnåriga utan funktionsnedsättning

Andra barriärer

I samband med tillgänglighet är också Att överväga hinder som inte enbart påverkar funktionshindrade.

Så känner varje användare till problemen med det svenska mobilnätet som inte fungerar eller webbplatser som inte fungerar på mobila enheter eller med din föredragna webbläsare.

Vad är en tillgänglig webbplats? Tillgängliga webbplatser och webbapplikationer är:

  • märkbara
  • användbara
  • förståeliga och
  • robusta

Och detta är ingenting som jag har hittat på. Det står faktiskt i EU-direktivet 2016/2102 artikel 4.

Artikel 4 ger oss inte tillräckligt med konkreta ledtrådar för praktisk användning. EU såg det förmodligen också så och anger därför även den europeiska standarden EN 301 549 som riktmärke för tillgänglighet i sitt genomförandebeslut.

Denna standard inkluderar nu avsnitt 9, som reglerar webbplatsens tillgänglighet och exakt återspeglar de internationellt erkända riktlinjerna för webbinnehållstillgänglighet (WCAG 2.1).

Lyckligtvis är originalkällan som EU refererar till mycket relevant och praktisk. Detta beror förmodligen också på att reglerna sattes av W3C, World Wide Web Consortium.

Dessa standarder ger oss praktisk vägledning för att skapa tillgängligt webbinnehåll som också är EU-kompatibelt. W3C upplyser oss sedan i förhållande till de 4 principer som anges av EU (kravkriterier). Och det finns ett antal riktlinjer för varje kriterium.

De fyra principerna för tillgänglighet

I det följande kommer jag att introducera dig till de 4 principerna för tillgänglighet med några praktiska exempel. Du kan hitta den fullständiga katalogen med kriterier på W3C.

Förnimmbarhet

Den presenterade informationen och användargränssnitten måste kunna uppfattas av varje användare genom minst en känsla.

Vad betyder detta för praktiskt genomförande?

Å ena sidan där måste vara textalternativ för icke-textuellt innehåll.

Till exempel måste alla dina bilder tilldelas en lämplig alternativ text via alt-attribut, inmatningsfält kräver så kallade stödetiketter, som tydligt beskriver syftet med respektive inmatningsfält. Dekorativa element (dekorativa videor och bilder) måste implementeras på ett sådant sätt att de inte förvirrar funktionshindrade användare. CSS-bakgrundsbilder är lämpliga för detta.

Dessutom måste det finnas textalternativ för tidsbaserad media (video och ljud).

Till exempel måste ljudspår förses med avskrifter och videor måste beskrivas med bildtextelement.

Användbarhet

Kontrollernas interaktioner (navigering, formulär, etc. ) måste vara möjliga att använda för varje person.

Det innebär till exempel att blanketter även ska vara lätta att fylla i för synskadade. Tangentbordskontrollen av din webbplats måste garanteras så långt det är möjligt.

Ett annat exempel är information som uppdateras automatiskt. Det är här viktigt att låta användaren styra hastigheterna. Vi uppnår detta genom kontroller för att stoppa, pausa eller dölja information.

Användare bör kunna stänga av animationer om de inte är nödvändiga.

Begriplighet

Informationen och driften av ett användargränssnitt måste utformas för att vara begripligt .

I praktiken betyder det, bland annat att vi använder språkattributet korrekt, se ovan att texter kan översättas automatiskt. Ovanliga eller svårbegripliga ord och förkortningar bör undvikas. Dessutom bör navigeringen och dess kontroll vara densamma på var och en av våra webbplatser. När något går fel bör användarna förses med meningsfull felinformation. Till exempel bör alla tidigare gjorda användarinlägg inte plötsligt gå förlorade etc.

Robust

Innehållet måste läsas och tolkas på ett tillförlitligt sätt av en mängd olika användaragenter och hjälpmedelstekniker.

I grund och botten måste det först säkerställas att HTML:en är korrekt programmerad och att det inte finns några valideringsfel. Vi måste göra hjälpmedelsanvändare medvetna om nya statusmeddelanden som har lagts till när de använder webbplatsen.

Statusmeddelandena informerar användaren om framgången eller resultatet av hans åtgärd, om möjliga väntelägen för applikationen, om framstegen för en process eller om förekomsten av fel.

Varför är inte alla webbplatser fria från hinder?

Det går inte att implementera 100% tillgänglighet för varje projekt. Detta kan också ses på den tysktalande webben och har många orsaker.

Till exempel, de grundläggande teknikerna och tillhörande riktlinjer förändras ständigt. Dessutom har små och medelstora företag helt enkelt inte budgeten för en fullständig implementering.

Här är några svårfrånkomliga och vanliga hinder för tillgänglighet:

  • Människor med funktionshinder använder inte riktigt internet.
  • Tillgängliga webbplatser är helt enkelt fula.
  • Vi vill inte äventyra användarupplevelsen för majoriteten av våra användare.

Webbtillgänglighet kräver riktigt djup kunskap om användarna, projektets sammanhang och en djup förståelse för teknik. Allt detta måste förenas och det är ingen lätt uppgift.

Praktiska rekommendationer för en tillgänglig webbplats

De mycket omfattande riktlinjerna bör dock inte avskräcka någon. Och även om alla inte direkt kan få högsta betyg vad gäller tillgänglighet så är varje steg och varje åtgärd ett steg i rätt riktning.

För detta anledningen till att jag skulle vilja presentera följande riktlinjer för världen av att lämna EU:s riktlinjer och WCAG och ge dig viktiga, lätta att implementera åtgärder som du kan använda för att säkerställa eller förbättra användbarheten av din webbplats.

Korrekt användning av sidtitel

Särskild uppmärksamhet bör du se till att din sidtitel faktiskt återspeglas i title-attributet. I Chrome kan du se detta när du håller muspekaren över den öppna webbläsarfliken med musknappen.

Korrekt användning och hierarki av rubriker

Rubriker representeras i HTML av elementen h1 till H6. Se till att du använder rubrikerna korrekt och hierarkiskt. H1 är viktigast och bör endast visas en gång på sidan.

Delavsnitt bör införas med en h2. Dessa sektioner kan sedan delas in i ytterligare nivåer som börjar med en h3.

Och principen fortsätter sedan fram till H6. Den ideala strukturen liknar strukturen i vetenskapliga artiklar. Helst bör du undvika att hoppa över nivåer.

Se till att det finns tillräckligt med kontrast

Tillräcklig kontrast syftar särskilt till att stödja personer med synnedsättning. Men det är också användbart för användare av mobila enheter i starkt solljus, till exempel. Undvik till exempel ljusgrå text på vit bakgrund. Verktyget WebAIM Contrast Checker är till stor hjälp.

Validera din HTML

Efterlevnad av W3C-standarder har en viktig funktion. De ser till att alla webbläsare och en mängd olika hjälpmedel tolkar ditt innehåll korrekt. Markupvalidatorn som utvecklats av W3C är därför ett mycket populärt och uppskattat verktyg i samband med kvalitetssäkring och webbplatsanalys och optimering.

Förståeliga texter

Genom att använda ett enkelt språk kan du nå fler användare. Det är naturligtvis inte alltid så. Men lyckligtvis finns det en mycket förståeligt skriven guide om hur man använder ett enkelt språk.

Försiktig användning av färger

Viktig kommunikation bör aldrig baseras enbart på färg. Personer med låg synskärpa eller färgblindhet kommer att ha svårt att förstå budskapet.

Till exempel bör trafikljussystem alltid ha minst en extra indikator, såsom en etikett.

Erbjud alternativ för icke-texter

För ljud filer, bör du tillhandahålla avskrifter. Lägg till undertexter och beskrivningar till videor och alternativ text till dina bilder.

Använd ARIA LABELS

Ordet ARIA står för Accessible Rich Internet Applications Labels. Dessa ger ytterligare orientering och indikerar (inte synligt i vanliga webbläsare) vissa avsnitt, navigering och formulär.

På detta sätt kan skärmläsare enklare söka ditt innehåll och specifik information kan döljas.

Aktivera tangentbordskontroll

Det finns en mängd olika fysiska begränsningar som gör det omöjligt för användare att använda och navigera på en webbplats i en traditionell sätt. Sådana användare använder ibland bara sitt tangentbord eller speciell programvara för taligenkänning. Din webbdesign ska inte straffa dessa användare.

Använd responsiv webbdesign

Responsiv webbdesign säkerställer att din webbplats lätt kan användas och läsas på vilken enhet som helst, oavsett skärmstorlek. Tillgänglighet enligt WCAG kräver att ditt innehåll är tillgängligt på så många enheter som möjligt. Responsiv webbdesign är ett typiskt exempel på hur tillgänglighet ger mervärde för var och en av oss. Idag vill ingen zooma in texten på sin mobiltelefon för att kunna läsa den.

Tvärtom är responsiv webbdesign en väsentlig faktor i professionell webbdesign idag. Det är helt enkelt en del av att säkerställa användarvänlighet.

Använd ett CMS som möjliggör tillgänglighet

Tillgänglighet behöver inte alltid vara dyrt. Till exempel stöder innehållshanteringssystemet WordPress tillgänglighetsstandarder. Automatic Team gör ett bra jobb med de interna och gratis mallarna ett jobb. Du bör dock titta mycket noga på webbplatsbyggare och köpmallar. Mindre är ibland mer.

Inga texter som bilder

Ur tillgänglighetssynpunkt är bilder som innehåller text en riktigt dålig idé. Det är mycket bättre att placera och formatera riktiga HTML-texter med CSS på och ovanför bilder. Om du, som jag, fattar ett annat beslut av design- eller SEO-skäl, se till att ditt innehåll är begripligt utan texten på bilder.

Testa din webbplats

Lyckligtvis finns det bra verktyg som hjälper oss att testa och analysera din webbplats och visa oss eventuella svagheter relaterade till tillgänglighet. Två mycket viktiga är WAVE och Color Oracle.

Slutsats

Internet är fantastiskt och det borde vara tillgängligt för alla. Genom att sträva efter tillgänglighet kan personer med funktionshinder se, förstå, navigera och interagera med ditt innehåll på webben. Det i sig är bra.

Offentligt I EU är kunderna skyldiga att göra webbplatser och webbappar fria från hinder.

För företag, bloggare, designers och utvecklare erbjuder tillgängliga webbplatser utmaningar i olika dimensioner. Framför allt stora möjligheter att berika världen, erbjuda mervärde och växa tillsammans.

Lämna ett svar

Related Posts