10 Tips för Optimering av din webbplats – Förbättra Webbplatsprestanda

bench accounting C3V88BOoRoM unsplash

Hur synlig är din webbplats? Rankar dina sidor bra på Google? Eller när tänkte du senast på prestandan på din webbplats? Vi ger 10 konkreta tips för bra webbprestanda, och går igenom de viktigaste sakerna du behöver tänka på för förbättrad webbplatsprestanda och optimering av din hemsida.

Rötterna till varje webbplatsprestanda

Varje webbplats måste hittas. Och Googles sökmotor har blivit lite smartare för varje algoritmuppdatering de senaste åren. Under tiden är det inte längre viktigt att texter innehåller så många sökord som möjligt. Snarare är Googles rankning baserad på hur användbart innehållet på en webbplats verkligen är för besökaren.

Det är bra när kunskapsområden inom en gren är konsekvent nätverkade eller när användbart innehåll förs vidare.

Kkvaliteten på innehållet och dess distribution är därför av stor vikt för varje webbplatsprestanda. Med följande 10 tips kan du förbättra kvaliteten på ditt innehåll och samtidigt avancera din sökmotoroptimering ytterligare. Oavsett om du planerar en nylansering eller designar webbplatsen för marknadsföringsverktyget för första gången.

1. Gör sökmotoroptimering för Google

Den överlägset mest använda sökmotorn är Google. Att hittas på Google är därför nyckeln till framgångsrika webbplatsprestanda. Av denna anledning måste företag veta exakt hur Google hittar, analyserar och klassificerar innehållet på deras webbplats.

Men Googles adaptiva algoritmer kan göra mer: För topprankningen av ditt innehåll är det viktigt att dina sidor inte bara är optimalt förberedda för sökmotorer och även är responsiva, t.ex. att laddningshastigheten för webbplatsen är god. Innehållet måste också vara rätt för dina läsare – innehållet ska optimalt matcha dina önskade kunders utmaningar.

Nya besökare på din webbplats bör därför enkelt och exakt kunna känna igen var ditt företags styrkor ligger och vad de kan förvänta sig när de använder dina produkter eller tjänster.

2. Kommunicera på rätt sätt

Anpassa dig efter språket, stilen, tonen för din målgrupp. Ditt innehåll ska vara så tydligt och lätt att förstå att besökarna kommer att njuta av att läsa, kommentera och dela det. Skilj även innehåll för nybörjare från innehåll för experter: ju lägre hindret är för att komma åt din information, desto bättre.

Den behöver också lämpliga kanaler för effektiv kommunikation. Se till att din webbplats är länkad till dina sociala mediekonton. Detta kommer att säkerställa att din webbplats utforskas och delas oftare.

Allt detta innebär förarbete, tydliga koncept och kontinuerligt stöd. Eftersom att arbeta på webbplatser med bra prestanda är en pågående uppgift: Som ett marknadsföringsverktyg bör din webbadress alltid innehålla alla Personas av din målgrupp i alla faser av deras information och beslutsprocessen räckvidd.

Implementeringen av din onlinestrategi kräver därför repeterbara processer och en framgångsutvärdering som en kompass .

3. Använd bilder och videor

Bilder och videor väcker mer uppmärksamhet än vanlig text. I en amerikansk studie fann man att 86 % av företagen säger att videor hjälpte dem att öka varumärkesmedvetenheten och onlinenärvaro. Enligt samma studie spenderar användare 88 % mer tid på en webbplats med bild-/videoinnehåll jämfört med en webbplats utan bildinnehåll.

Ingen kommer att säga att det skriftliga innehållet på en webbplats är oviktigt. Men de blir intressanta först genom förpackningar och design. Oavsett om du publicerar bilder på YouTube, på dina sociala mediekanaler, på din webbplats eller på målsidor. Du kommer också att öka försäljningen och vinsten genom att implementera en designad, multimediamarknadsföringsstrategi.

Dessutom, med alternativa format på din webbplats bidrar du också till tillgängligheten på webben.

4. Svara på frågor – direkt och indirekt

En del av det önskade resultatet för en webbplats är att kontakt med önskade kunder för att komma och ge god service till befintliga kunder. Kommentarer och framför allt frågor ger den bästa feedbacken. Varje svar bevisar effektiviteten av deras webbplats. En fråga gör dem effektiva. För det ger inte bara den bästa starten för en kundrelation. Det avslöjar också direkt vad som för närvarande upptar denna kontakt om ditt kärnämne.

Livechattar är ett bra verktyg för detta. De är idealiska på din webbplats för att erbjuda dina kunder bästa möjliga service, för att komma i kontakt med nya prospekt och för att generera nya leads.

Din kunskap om användare kan även användas på själva webbplatsen: I ett separat FAQ-område på din webbplats kan du ge svar på vanliga frågor från dina målgrupper . Ju mer detaljerat svaret är – ju mer pragmatiskt kommer du till kärnan av respektive utmaning (smärtpunkt) – desto mer användbart är innehållet och det är mer troligt att inte bara läsarna, utan även Google kommer att identifiera dig eller din webbplats som branschexpert.

5. Dela med dig av din kunskap

Den viktigaste grundregeln för en bra webbplats är: Den ska hjälpa önskade kunder och intresserade innan något annonseras eller säljs . Det är därför bloggar och vloggar föds. Guider och förklaringar läggs ut på alla sociala medier.

”How to”-guider eller korta instruktioner har länge varit bland de mest populära innehållsformaten på webben. Displaytavlor och förklarande animationer är för närvarande på modet. Börja skapa sådana guider genom att ge användbara tips eller instruktionsguider om ämnen relaterade till din bransch. Håll dina råd och ämnen uppdaterade så länge som möjligt. De binder inte bara delar av onlinegemenskapen till sig själva. De ligger också före i onlinerankningen av expertteamet.

Onlineutbildningar, som du kan erbjuda utöver innehållet på din webbplats, är särskilt lämpliga för produkter och tjänster som kräver mycket förklaring . På så sätt delar du med dig av din kunskap bortom innehållet på webbplatsen och stödjer den samtidigt.

6. Strukturera ditt innehåll

En del av förberedelserna för positiva webbplatsprestanda ligger i att strukturera innehållet på din webbplats. Meningsfulla kategorier för dina produkter och tjänster är anpassade till dina besökares smärtpunkter. Som en bieffekt får ditt kärnområde också en överblick. Så styr du ditt kunnande och kunskapskluster skapas, försedda med verklig hjälp av ditt innehåll.

I detta sammanhang är listor ett mycket informativt innehållsformat för besökare.

Använd den här artikeln som ett exempel. Den ger en lista och följer formeln ” de X bästa tipsen”.

Listor delas också gärna på sociala nätverk. På så sätt sprids ditt innehåll vidare på webben och ännu fler kan dra nytta av din bättre förståelse för sin egen kärnkompetens och de tips som blir resultatet.

Vid design av webbplatsen representeras dessa kunskapskluster nu av så kallade Pillar Pages. Det är en undersida till webbplatsen, som som taksida står för en del av användningen av dina produkter och tjänster. Ytterligare undersidor stödjer sedan denna kärninformation i pelaren, och belyser till exempel utvecklingar eller innovationer. (Pelaren till den här artikeln? – Skapa webbplats…)

7. Diskutera nyheter

Finns det nyheter inom ditt kärnområde? Har något speciellt hänt i ditt företag? Finns det nyheter eller ändringar som du vill dela med dina (potentiella) kunder? Prata om det!

Du kan använda vilken bransch som helst ämne, använd, kommentera eller utöka varje utveckling i bloggartiklar eller liknande. Starta en dialog och få en åsikt från dina önskade kunder.

8. Kontinuerliga kontraster

Ju mer varierat din innehållsängd är, desto mer intressanta är de för dina besökare, leads och kunder. Försök därför att uppnå en bra blandning av olika innehållsformat och gör ditt innehåll informativt samt användbart och underhållande.

Sådana kontraster kräver under tiden snabba justeringar. Fler och fler trender dyker upp på nätet. Användare flyttar sin uppmärksamhet till nya plattformar eller gillar vissa innehållsformat. Att ha fingret på pulsen är grunden för en webbplats med hög kontrast och dess prestanda.

9. Visa dina framgångar genom praktiska exempel och sociala bevis

Ingenting är mer övertygande än rätt idé vid rätt tidpunkt. Detta är också vad en webbplats med bra prestanda handlar om: Intressanta problem från nya kunder, utmanande projekt, exceptionell teamprestation till förmån för kunden ge information om din position inom industri.

Med en fallstudie, till exempel kan du skapa särskilt framgångsrika projekt och framgångar för ditt företag eller uppmärksamma särskilt bra betyg i tester. På så sätt får fler reda på exakt vad ditt företag gör och framförallt hur framgångsrik du är.

Dessutom kommer befintliga leads och kunder kan hjälpa till att förbättra din webbplats prestanda. Du kommer att bli en produkt- eller varumärkesambassadör och hjälpa till att attrahera andra intresserade, helst kunder.

10. Skapa möjligheter för interaktion

Dina ideala kunder vill veta så mycket som möjligt om dina produkter och tjänster. Men de vill också utbyta idéer och interagera. Erbjud därför så många möjligheter som möjligt att integrera dialog, betyg och kommentarer på din webbplats och att komma i kontakt med dina önskade kunder online.

Inkludera gilla- och dela-knappar till dina webbsidor.

Kunderna är i fokus

Vill du skapa din webbplats? Modernisera en befintlig webbplats? För bästa prestanda är det i grunden nödvändigt att erkänna den utveckling som webbplatser har genomgått genom åren.

Och det tar hänsyn till deras preferenser och krav.

Detta fokus på användare som önskade kunder är långt från över. Öppenheten hos målgrupperna och den tekniska potentialen inbjuder dig inte bara att simma med strömmen, utan att bli riktigt innovativ. Kanske passar augmented reality din portfölj? – En början kan också vara att parallellt inkludera marknadsföring och försäljning i ansvaret för en hemsida

Slutsats

10 konkreta argument tyder på att en webbplats prestanda beror på en mängd olika faktorer. Dessa olika krav kräver dynamisk kunskap om målgrupper och kontinuerligt stöd. Dialogerbjudandena till önskade kunder ska följas och innehåll ska ständigt produceras eller uppdateras.

När man gör om eller omlanserar en webbplats bör fokus ligga på målgruppernas behov. Statiska webbplatser som var vanliga förr möter inte användarnas växande krav. Agila webbplatskoncept erbjuder alternativ. De tillåter också snabba svarstider på nya trender, är sökmotorvänliga och utökar spektrumet av interaktion.

Webbplatsens prestanda är en nyckelfigur inom marknadsföring och försäljning. Målen här är leads, nya kontakter och positionering.

Webbplatsens prestanda kräver därför komplex kunskap. Önskad synlighet, nya kontakter och nödvändigt innehåll behöver ett integrerande koncept. Om du vill ha en webbplats skapad är naturligtvis tjänsteleverantörer för design eller programmering behjälpliga. Dessutom rekommenderas en dynamisk integration av webbplatsen i det övergripande marknadsföringskonceptet, t ex med Growth Driven Design.

Lämna ett svar

Related Posts