Omlansering av webbplatsen – Tips för Nylansering av Hemsida

carlos muza hpjSkU2UYSU unsplash 2

Är det dags att fräscha upp, modernisera, förbättra din hemsida, och nå nya kunder online? Då står du inför en
omlansering, även kallad nylansering.

Ett företags webbplats är ett viktigt marknadsföringsverktyg. Vi klargör vad som ligger bakom en webbplatsnylansering, varför den är relevant för varje företag och hur du kan använda processen närma oss återutgivningen så gott vi kan.

Definition: Vad är en nylansering/omlansering av en webbplats?

Omlansering av en webbplats är ett mått som används i webbutveckling för att optimera en (befintlig) webbplats. Syftet med nylanseringen är att anpassa en föråldrad webbplats visuellt och funktionellt till gällande standarder.

Fokus ligger på en adekvat presentation av innehållet på webbplatsen. Förbättringar av användarupplevelse, synlighet och räckvidd är också viktigt.

Integration av alla relevanta faktorer är en process och tar därför lite tid. Med webbplatsnylanseringen läggs särskild tonvikt på områden av webbdesign, innehåll och användarvänlighet.

Varför en nylansering av en webbplats?

En central funktion för varje webbplats är att representera det associerade företaget. Din webbplats måste på ett trovärdigt sätt förmedla din positionering, din kompetens och din autenticitet.

Detta resulterar i den första relevanta triggern för nylansering av en webbplats: uppdatering.

En föråldrad webbplats representerar fel sak. Om något förändras i ditt företag kommer även hemsidan att förändras.

Du känner säkert igen känslan av att din webbplats på något sätt inte längre passar ditt företag.

Alla strukturella förändringar kräver en förnyelse av webbplatsen.

Besökare använder också varje webbplats för att få ett första intryck. Frågan bakom: Hur modernt, hur pålitligt är ditt företag?

Här är den andra triggern för en relansering. För företag kan stagnera i sin tillväxt. Och en nylansering – en omorientering av webbplatsen – kan öka räckvidden och locka nya kunder.

Den tredje möjliga triggern är också den mest brådskande: De nuvarande standarderna inom teknik och dataskydd innebär ofta att föråldrade webbplatser måste förnyas. Tekniskt sett nås webbplatser numera mestadels via mobila enheter. För detta behöver sidan en responsiv design, som konverterar webbplatsen därefter. Här kräver din besökare en modernitet av att din webbplats omlanseras.

De akuta dataskyddslagarna är också avgörande för användare och kunder. Bristande efterlevnad eller överträdelser resulterar i stränga påföljder. Nylanseringen av webbplatsen är också rätt åtgärd för att följa riktlinjer för cookies, marknadsföring och dataskydd.

Hastighet: När ska man nylansera hemsidan?

Många företag ser nylanseringen av hemsidan som ett omfattande projekt. Om så är fallet bör den nya utgåvan täcka många aspekter permanent. En sådan omlansering har ofta projekttider på upp till ett år. Andra företag vill vara snabbare eller ha andra ramvillkor. Här eftersträvas ofta en partiell relansering av webbplatsen.

Mål: Varför webbplatsen nylanseras?

Hur bekant är du med följande frågor:

  • Gillar jag vår hemsida? Ser den utdaterad ut?
  • Har webbplatsen rätt fokus?
  • Gillar användarna hur de guidas genom min webbplats?
  • Möts våra uttalanden med öppna öron?
  • Är webbplatsen GDPR-kompatibel?
  • Varför ser vår webbplats så hemsk ut på en surfplatta?

Det är hög sannolikhet att du redan ställt en av dessa frågor till dig själv. Dessa frågor indikerar dock även de möjliga målen med en nystart av webbplatsen:

Modernisera och framstå som samtida

Det första intrycket av webbplatsen hjälper till att bygga förtroende bland besökarna.

Positionera dig själv på bästa möjliga sätt.

Din unikhet bör återspegla öppna besökarna på ett ögonblick.

Presentera höjdpunkter och låt dem lysa för användaren

Innehållet måste matcha

Förväntningarna på dina besökare överensstämmer med innehållet på din webbplats.

Håll hindren låga

Idealet för vilken webbplats som helst är den perfekta upplevelsen för besökare och användare.

Inkluderar problemfri kontakt

Uppfyll dataskydd och krav.

Den rättsliga situationen är mycket tydlig här, stärker dina besökare och kräver konkreta åtgärder för nästan varje webbplatsnylansering.

Din webbplatsåterlansering kanske inte har alla dessa mål. Men troligen en kombination av några. Var och en är viktig om du vill att din uppdaterade webbplats verkligen ska representera ditt företag. Och för att göra glada besökare till nya kunder med rätt innehåll

Strategi: Den bästa nylanseringen av webbplatsen?

En komplex process som att nylansera din webbplats kräver planering och strategi. Kortfattat kan fyra nödvändiga faser urskiljas:

Analys

Du måste bestämma hur du vill presentera dig själv. Vem ska besöka din webbplats? Hur du vill skilja dig från konkurrenterna?

Vad gillar du mer med den befintliga webbplatsen? Och vad måste i alla fall vara annorlunda? Klargör dina mål.

Uppfattande

Dina egna krav måste förenas med webbplatsbesökarnas behov och innehållsstrategin för företag.

Detta förklarar din strategi.

Design

Självklart ska du också gilla din hemsida. Men de långt viktigare designaspekterna är webbplatsens användbarhet, optimering för marknadsföring och försäljning, och besökarupplevelsen medan du njuter av ditt innehåll.

Teknisk implementering

Först leder programmeringen och sedan efterföljande tester och förbättringar till den faktiska nya publiceringen av webbplatsen.

Så här fungerar en klassisk nylansering

Att varje nylansering kommer att vara en process är obestridligt. Men hur organiserar du den här processen bäst?

Vi rekommenderar att du först avgör syftet med din webbplats. För många affärsmodeller avrundar en onlinenärvaro marknadsföring. Webbplatsen används mer för självporträtt än för att tilltala kunder.

Men en webbplats kan tjäna flera syften.

Om direktkontakt och dialog med kunder och potentiella nya kunder är en konkurrensfördel för din affärsmodell, då rekommenderas även ett metodbyte under relanseringen. För den klassiska metoden är tidskrävande och det finns faktiskt uppdateringar igen när den är klar.

Den mest direkta, varaktiga kontakten med dina besökare eftersträvas av growth Driven Design approach, på svenska tillväxtdriven design.

Hur fungerar tillväxtdriven design?

Här visas inte webbdesign och design som ett projekt som kommer att slutföras i och med relanseringen. Snarare en
Basic Page – som en startplatta namnges – ständigt designad och förbättrad. Kunder och fans och du hittar varandra som en gemenskap. Detta ideal förvandlar webbplatsen från projekt till Work in Progress. Och från det klassiska marknadsföringsverktyget till den direkta kundkanalen.

Slutsats

En nylansering/omlansering av webbplatsen uppdaterar ett företags webbplats och påverkar alla webbplatser, deras design, media och material. Framförallt i strategi och syfte.

Strukturella förändringar, önskan om modernitet eller juridiska krav är de vanligaste utlösande faktorerna. Målen kan vara mycket mer olika.

Bli uppdaterad. Bygg en gemenskap. Presentera dig själv på bästa möjliga sätt. Uppnå marknadsföringsmål och driv försäljningen på ett avgörande sätt. – De här målen är ledande. – Du har krav på dig.

Besökare förväntar sig en upplevelse. En spännande, smidig research under ditt besök. Lagstiftaren förväntar sig en hög nivå av kund- och dataskydd.

Omlanseringsprocessen för webbplatsen börjar med omfattande analys. Utifrån detta utvecklas ett koncept, tekniskt implementerat och designat. Själva nylanseringen representerar fullbordandet av processen.

Som ett alternativ till det klassiska tillvägagångssättet finns det också en variant: Den tillväxtdrivna designen.

Syftet här är att etablera en direkt, permanent, interaktiv kontakt med nya och befintliga kunder via hemsidan. Som en process finner Growth Driven Design (tillväxtdriven design) ingen riktig slutsats. Permanent förändring och anpassning gör denna metod till ett pågående arbete och samtidigt ett direkt instrument för modernt kundförvärv.

Lämna ett svar

Related Posts