Komplementfärger: Allt du bör Veta och Hur du Använder dem

robert katzki jbtfM0XBeRc unsplash

I det här inlägget får du lära dig vad komplementfärger är och hur du använder dem till din fördel.

För det spelar ingen roll om du är artist, webbdesigner eller arkitekt: Att veta om komplementfärger kommer att hjälpa dig med dina färgbeslut inom varje designområde som du stöter på.

Det handlar trots allt om vilka färger som kompletterar varandra väl. Och som webbdesigners arbetar vi ständigt med färger, vilket är varför det är särskilt viktigt att känna till komplementfärger.

Vi skulle vilja motverka detta, eftersom din webbdesign, din CI ska ha en stark visuell effekt så att den blir framgångsrik.

Vad är komplementfärger?

Komplementärfärger är två färger som står mitt emot varandra på färghjulet. Därför skapar de en särskilt stark kontrast.

Men det är inte bara kontrasten i sig som gör komplementfärgerna så speciella. De kan till exempel få varandra att se ljusare ut. Att blanda ihop båda komplementen resulterar i neutrala färger, skuggor och nyanser – eller för vitt beroende på färgmodell.

Så om du vill designa något med färg är det definitivt värt att känna till de möjliga effekterna av komplementfärger.

Så låt oss se hur du kan använda komplementfärgerna för att skapa positiva effekter.

Primärer och deras komplement

För att förstå den grundläggande teorin bakom komplementfärger kan det hjälpa om du tänker tillbaka på konstklass och färg blandning. Färglära förklaras ofta i skollektioner med en 12-färgscirkel.

Primärfärgerna har en speciell betydelse. De kallas primärfärger eftersom just dessa färger inte kan skapas genom att blanda de andra färgerna.

Primärfärger som grund för alla färger

Men det är ännu mer intressant att vilken annan färg som helst kan produceras från de olika blandningsförhållandena för dessa färger. Så de är utgångspunkten för alla andra färger.

Alla 3 färger blandade resulterar i en neutral grå-svart. För att få rent svart kompletteras CMY med K för, vilket står för svart.

I slutändan gäller detta färgschema för alla områden där tryck eller färg appliceras på papper eller andra material. Det anses vara det naturliga färgschemat eftersom det i hela naturen finns kvar färger som inte absorberas. Därför talar man också om en subtraktiv färgmodell.

Komplementfärger i tryck CMYK

Komplementfärger är de färger som är så långt ifrån varandra som möjligt på färghjulet. Alltså exakt de färgerna som står mitt emot varandra.

I den mest grundläggande formen av färglära är komplement var och en en primärfärg och en sekundärfärg skapad genom att blanda de andra två primärfärgerna.

I trycket (CMYK) kan en komplementfärg för en primärfärg bestämmas ganska enkelt. Den skapas helt enkelt genom att blanda lika delar av de andra två primärfärgerna.

Exempel på komplementfärger:

Låt oss anta att du letar efter komplementfärgen för rött. För att få det blandar du helt enkelt blått och gult i förhållandet 1:1.

Tillsammans skapar de sekundärfärgen grön.

  • I färghjulet kan man tydligt se att komplementfärgerna står mitt emot varandra.
  • Lila är komplementfärgen för gul, precis som gul är komplementfärgen för lila.
  • Orange är komplementet till blått, precis som blått är komplement till apelsin.
  • Grönt är komplementet till rött, precis som rött är komplementet till grönt

RGB-färgmodell för webb- och datorgrafik

I princip fungerar detta även inom webbdesign och inom datorgrafik inte mycket annorlunda, men diametralt motsatt. Varje nyans du ser på en display blandas från tre primära färger. Dessa är färgerna, eller färgkanalerna, röd, grön och blå. Till skillnad från i trycket är det dock ljusa färger. När alla tre färgerna är påslagna med full briljans blir de vita.

Man talar därför också om den additiva färgmodellen. Vad primärerna är i den subtraktiva färgmodellen, primärerna är i den additiva färgmodellen. De är i princip grunden för alla andra färger.

Primärerna i RGB-färgmodellen

RGB-färgrymden ger 256 olika egenskaper för varje färgkanal. 255 är den högsta möjliga färgkomponenten, 0 den lägsta möjliga färgkomponenten.

Alla dessa graderingar kan inte uppfattas av det mänskliga ögat, men det finns omvänt märkbara färger som inte kan återges med RGB-modellen.

Kompletterande färger av primära valenser

Varje primär valens har en komplementär färg. Precis som komplementfärgen från den subtraktiva färgblandningen är den diametralt motsatt primärfärgerna och blandas från de två andra primärfärgerna.

Termen komplementfärg passar här väldigt bra, eftersom primärvalensen tillsammans med din tilläggsfärg resulterar i vitt igen. Tillsammans resulterar de också i ett så kallat kompenserande färgpar.

Den primära valensen plus komplementfärgen är alltid vit. Så:

  • Röd + Cyan = vit
  • Grön + Magenta = vit
  • Blå+Gul=vit

Oändligt olika komplementfärger

Oberoende av färgmodeller och färgcirklar kan antalet kombinationer av färger och deras komplement ökas nästan oändligt.

Detta resulterar i nästa nivå av komplementära färger genom att inkludera de så kallade tertiära färgerna. Det här är färgerna som uppstår när en primärfärg blandas med en sekundärfärg.

Om vi ​​tar Ittens färghjul som exempel, resulterar följande kompletterande färger.

Som du kan se är de tertiära färgerna och deras komplementfärger återigen motsatser på färghjulet. Detta resulterar i de komplementära paren:

Som tur är befinner vi oss i tider då datorgrafik, moderna bildbehandlingsprogram och 3D-programvara inte längre är begränsade till vår pensel. Det finns också massor av verktyg som beräknar komplementfärgen för varje tänkbar färg och färgnyans på några sekunder.

Det är viktigt att du förstår grundprincipen. Komplementfärgen är alltid ungefär motsatt eller med andra ord motsatt färg av din ursprungliga nyans. Båda tillsammans kompletterar varandra till 100%.

Du minns bäst komplementet till 100 % med exemplet med de fluorescerande färgerna, där de två komplementen tillsammans resulterar i vitt.

Kompletterande färger: testnings- och förståelseeffekter

Det råder ingen tvekan om att komplementfärger är intressanta för design, skapande och konst. Men det finns också en mängd olika vetenskapliga områden som har behandlat fenomenet komplementära färger – inklusive psykologi, biologi och fysik.

Du kan också prova några spännande tester som självtest. Här är ett litet exempel – prova det.

Ta ett blått papper och stirra på det med 100 % fokus i några minuter. Efter det, titta omedelbart på en vit vägg. Vad ser du?

Med viss sannolikhet visas en orange efterbild av bladet på väggen. Och alltså exakt i komplementfärgen blå. Detta är den så kallade successiva kontrasten.

Om man uttrycker det på ett överdrivet sätt längtar våra ögon nästan efter en kompletterande balans. Därför, när denna balans uppstår naturligt, tycker vi också att det är väldigt trevligt. Till exempel det orangea färgspelet i kvällsblått i en solnedgång.

Väck uppmärksamhet med komplementfärger

Klassiskt görs färgkombinationer med komplementfärger som används för att skapa högsta möjliga kontrast och för att väcka uppmärksamhet inom marknadsföring, konst och design.

Om vi ​​visar två komplementfärger bredvid varandra skapas en sorts optisk illusion. Båda färgerna verkar ljusare och mer intensiva. Så drar du till dig uppmärksamhet.

Denna effekt tillhör de samtidiga kontrasteffekterna, även kallade simultan kontrast. Den bygger på att vi alltid uppfattar komplementfärgen samtidigt med en färg.

På så sätt kan vi bättre skilja intilliggande färgområden från varandra. Om till exempel komplementfärgerna blå och orange visas bredvid varandra gör blått att den orangea miljön blir ännu mer orange. På samma sätt gör orange att det blå ser ännu blåare ut.

Kompletterande färger och den samtidiga kontrasten

Sammantaget utforskades detta spännande ämne av den franske 1800-talets kemist Michel Eugène Chevreul, som fastställde flera spännande regler om kontraster.

Enkelt uttryckt kan vi alltid använda komplementfärgerna om vi vill framhäva något speciellt. Denna energetiska laddning eller den uppiggande och stimulerande effekten uppnås framför allt om färgerna inte är mättade.

Det är inte förvånande att Walt Disney, till exempel, använder komplementfärger för de självsäkra, starka hjältarna och hjältinnorna.

Färgerna fungerar utmärkt tillsammans i heltoner eller i mättade nyanser.

Använd komplementfärger korrekt

Det kan vara svårt att få ut något av kompletterande färgkombinationer. Detta beror mest på hur kombinationerna visas av verktygen. Det är ett misstag som också görs väldigt ofta när man använder det: Den enhetliga fördelningen.

När du placerar två komplementfärger av samma storlek bredvid varandra eller ovanpå varandra, uppstår en konflikt. Den visuella konkurrensen utlöses eftersom färgerna har liknande färg och är diametralt motsatta. På ett sätt vet inte ögat var det ska titta först. I slutändan kan sådana bilder oavsiktligt verka utmattande.

Det hela kan ha en varningsfunktion i åtanke en ospecificerad fara, men är inte balanserad för de flesta.

Dominant komplement

Om du konstnärligt vill förbättra din design eller webbdesign med komplementfärger bör du helt klart göra en färg mer dominerande än den andra. I det enklaste fallet räcker det att styra via proportionering. Enkelt uttryckt borde en av de två färgerna ta upp betydligt mer plats än den andra.

Lyckligtvis räcker det med en mycket liten yta fylld med komplementfärgen för att framhäva fokusfärgen. Speciellt om den är placerad nära fokusfärgen. Tänk bara på det gröna på stjälken och bladen på en röd ros.

Inom företagsdesign och webbdesign kan du använda dig av detta, till exempel genom att lägga till en huvudfärg med dess komplementfärg som accentfärg. Detta skapar starka färgpaletter och starka yttre effekter. Komplementära och dina neutrala nyanser.

Det finns fortfarande mer subtila motåtgärder. Du kan minska intensiteten genom att lägga till lite av komplementfärgen till dina färger. Du bör dock fortsätta med försiktighet här, eftersom du mjukar upp kontrasten. Tekniskt sett sänker du mättnaden av dina färger. I jämförelse med originalfärgen finns en kvalitetskontrast.

Denna teknik används ofta inom konst och måleri för att skapa riktigt fina neutrala färger. Du blandar helt enkelt två komplementfärger och lägger till en lagom mängd vitt. Detta skapar mycket vänliga nyanser av grått eller svart.

I slutändan har du möjlighet att skapa ett oändligt antal färgnyanser och toner från denna kombination som aldrig riktigt skaver mot varandra. Så mycket harmoniska verk kan skapas, men som sagt, de kanske inte är lika uppmärksammade.

Slutsats komplementfärger

Komplementfärger är intressanta inom nästan alla designområden. För designers, webbdesigners, arkitekter och inredare är de särskilt lämpade för att spela ut dynamik. Trots kontrasten skapar de en viss form av naturlig balans då de balanserar ut varandra och lugnar ögat till viss del. De stimulerar olika områden i ögat. Med andra ord är komplementfärger ett bra exempel på ömsesidigt attraktiva motsatser i vår naturliga miljö.

Lämna ett svar

Related Posts