Anledningar till att ha ett Kontaktformulär på din Hemsida & Vad du bör Tänka på

christina wocintechchat com UTw3j aoIKM unsplash

Vissa älskar kontaktformulär, andra vet inte varför du ska ha dem.

De små och större webbaserade formulären kan i princip berika vilken webbplats som helst. De gör det möjligt för dina besökare att snabbt komma i kontakt med dig och skicka ett meddelande till dig som webbplatsoperatör.

Men det är inte allt du kan uppnå med ett kontaktformulär. Det finns goda skäl till varför stora företag förlitar sig på kontaktformulär på ett eller annat sätt.

Vi kommer därför att visa dig de olika fördelarna som ett formulär kan ha för din framgångsrika företagswebbplats. De mål du kan uppnå med webbformuläret och vilket kontaktformulär som är rätt för dig.

Kontaktformulär – det är därför du bör ha ett

1. Du vill optimera dina leads och vinna fler kunder

Ju lättare det är för dina besökare att kontakta dig, desto mer sannolikt är det att de kontaktar dig. Ju fler besökare kontaktar dig, desto mer sannolikt är det att dina besökare inte bara blir kvalificerade leads, utan även riktiga kunder.

Lyckligtvis är kontaktformulär byggda från grunden för att göra det enkelt för potentiella kunder, partners och sökande att komma i kontakt med dig. Och det från var som helst i världen, när som helst från vilken enhet som helst med tillgång till internet.

Särskilt för mobilanvändare är det ofta lättare att fylla i ett kontaktformulär än att först öppna ett eget e-postprogram, kopiera e-postadressen och sedan skriva till dig.

Kontaktformulär är därför ett utmärkt tillfälle att utnyttja din webbplats fulla potential, komma i kontakt med fler besökare och så småningom vinna fler kunder.

2. Ditt team bör kunna svara på förfrågningar mer effektivt

Vad sägs om att förfrågningar skickas de direkt till rätt teammedlem? Om rätt person automatiskt skulle ta hand om dina potentiella kunders bekymmer och kunde svara så snabbt och kvalificerat blir processen betydligt smidigare.

Kontaktformulär erbjuder möjligheten att låta dina besökare göra ett visst förval. Vare sig det är efter ämne, avdelning eller land eller stad. På så sätt kan man i förväg definiera vem som ska få posten beroende på förval. Detta minskar omdirigeringar, dubbelarbete och väntetider. Med andra ord: Det ökar effektiviteten i ditt team.

3. Du vill höja kvaliteten på svaren

Förutom ökad effektivitet ger det även högre kvalitet på svaren att skicka kontaktförfrågan direkt till rätt person. Potentiella besökare behöver inte skjutas upp med ett ”mellanmejl” i betydelsen ”Vi har tagit emot och vidarebefordrat din förfrågan”, utan får ett professionellt svar direkt.

Dessutom kan kontaktformulär även kompletteras med ytterligare fält och uppladdningsalternativ som möjliggör en mer exakt beskrivning av begäran. Detta kan vara en planlösning inom fastighetssektorn, en skärmdump av ett problem inom IT-sektorn eller CV för en sökande.

Allt detta kan hjälpa till att förbättra kvaliteten på svaret och kontakten är framgångsrik för båda sidor.

4. Dina besökare ska känna sig välinformerade

Idag är besöksupplevelsen en av de avgörande aspekterna för att vinna kunder via din hemsida, bli ihågkommen påfallande positivt och rekommenderas. Detta innebär också att dina besökare känner sig väl informerade när de kontaktar dem.

Till exempel med en liten notering efter att kontaktförfrågan skickats om förväntad svarstid. Om du vanligtvis inte svarar direkt men inom 2 dagar är detta viktigt för dina potentiella besökare att veta detta. Tack vare JavaScript kan denna procedur utformas till en interaktiv upplevelse.

Jämfört med en lagrad kontaktmail finns det snabba och enkla sätt att förbättra kommunikationen redan från början och ge dina besökare en bra känsla.

5. Du vill ha ökat skydd mot spammare och oönskade reklam-e-postmeddelanden

Det finns olika sätt att använda ett kontaktformulär på ett sådant sätt att du kan förvänta dig mindre spam och reklam.

Den viktigaste möjligheten är att använda en webbaktiverad e-postadress utöver kontaktformuläret. Till exempel där e-postadressen kan läsas men inte kan kopieras. Riktiga besökare skulle fortfarande ha möjlighet att skicka ett e-postmeddelande till dig. Antingen genom att skriva ner e-postadressen eller genom att använda kontaktformuläret.

Ditt kontaktformulär utlöser ett e-postmeddelande i bakgrunden för varje kontaktförfrågan, som skickas till den e-postadress du har angett. Den här e-postadressen är dock inte synlig för besökare, spammare och sökrobotar, så du är skyddad här.

Eftersom det nu förväntas att du kan klicka på en e-postadress direkt på en webbplats med hjälp av mailto-funktionen och komma i kontakt med dig, är den ovan beskrivna varianten inte lämplig för varje företag.

Ett spamskydd integrerat i kontaktformuläret är bättre. Till exempel genom dolda fält som endast fylls i av sökrobotar och därför inte automatiskt skickas till dig. En ReCaptcha eller Captcha är också lämplig för detta.

Detta kan inte bara öka kvaliteten på kontaktförfrågningarna. Ansträngningen att separera relevant e-post från irrelevant skräppost kan minskas och viktiga e-postmeddelanden går mindre förlorade.

6. Dina besökare ska kunna kontakta dig när som helst

Din webbplats är tillgänglig för dig 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Informerar dina besökare och marknadsför ditt företag, dina tjänster och produkter. Det skulle vara synd om kontakt inte var möjlig när som helst.

Ett kontaktformulär gör det enkelt för besökare över hela världen att komma i kontakt med dig, även utanför normal arbetstid. Så här kan du vinna leads även när du inte är på jobbet.

7. Du vill förbättra bilden av ditt företag

Naturligtvis kan du också helt enkelt lagra en e-postadress som ett kontaktalternativ på din webbplats. Som ett extra alternativ förväntas detta idag och, beroende på dina besökares preferenser, är det första valet jämfört med kontaktformulär.

Men ju större ett företag är och ju bättre den egna imagen bör vara vad gäller service och kundorientering, desto viktigare blir kontaktformulären.

Att kontakta via ett kontaktformulär kan minska väntetiden avsevärt. Ett bra kontaktformulär leda till bättre service, nöjdare kunder och en bättre image.

8. Den starka kundorienteringen hos ditt företag bör också märkas på webben

Live på plats på ditt kontor, i butiken eller på mässan är din kund alltid i fokus? Den uppskattning som visas är ditt varumärke?

bör denna levda kundorientering definitivt dyka upp på din webbplats. För vissa webbplatsbesökare är ett kontaktformulär helt enkelt en gest som visar att du är organiserad, hängiven och professionell. Ett tecken på att du har tänkt på dem och erbjuder dem deras favoritsätt att kontakta dig.

9. GDPR-kompatibel

Om målgruppen för din webbplats inte bor i Kina eller USA, utan i Europa, bör du definitivt se till att ditt kontaktformulär är GDPR-kompatibelt.

För det första finns det möjlighet att kräva att dina besökare godkänner din webbplatss sekretesspolicy. Särskilt användningen av data och lagring måste regleras här

För det andra bör formuläröverföringen vara säker – t.ex. med TSL (Transport Layer Security) eller SSL (Secure Sockets Layer).

För det tredje, notera också att servern som används för kontaktformuläret är inom EU. Annars är det alltid möjligt att dina besökares data kommer att användas och lagras någon annanstans.

Som en fjärde punkt bör det nämnas att viss användardata överförs till (okänd) tredje part via plugins och ytterligare funktioner som spamskydd. Var därför uppmärksam på detta när du gör ditt val och gör ett medvetet beslut för eller emot. Till exempel är ReCaptcha ett typiskt skräppostskydd som tillhandahålls av Google utan kostnad för upp till 1 000 000 visningar per månad. Genom att använda kontaktformuläret kan Google ta emot data från användare.

Men oroa dig inte, ett Captcha som spamskydd kan enkelt programmeras som en dataskyddskompatibel variant själv, så att du kan kombinera dataskydd och spamskydd med en individuell lösning.

Kontaktformulär – slutsats

Det finns många goda skäl för att ett kontaktformulär ska integreras på din egen webbplats. I synnerhet för att uppnå dina mål, stärka din image och optimera besöksupplevelsen.

Beroende på vilka mål du eftersträvar och hur höga dina krav på ditt kontaktformulär är, är rätt val av ditt kontaktformulär desto viktigare. Standardlösningar, till exempel som plugins för WordPress-kontaktformulär, erbjuder redan många möjligheter, men för med sig även en del risker när det gäller dataskydd.

De mest flexibla är förstås indiv Idealiska kontaktformulär som är anpassade efter just ditt företag, dina önskemål och mål. Och om ett kontaktformulär inte längre räcker kan ytterligare webbformulär också utvecklas utifrån idén om ett individuellt kontaktformulär.

Lämna ett svar

Related Posts