Visuell hierarki: Skapa en Attraktiv Webbdesign [Tips & Råd]

austin distel goFBjlQiZFU unsplash

I webbdesign kan du använda olika element med en visuell hierarki ordna och därmed skapa en begriplig struktur. Detta lyfter fram viktiga element och ger användaren en riktning att titta på. Här hittar du många exempel och tips för att implementera din visuella hierarki.

En visuell hierarki är grunden för en framgångsrik webbdesign och en bra användarupplevelse.

Endast genom att prioritera varje element kan du vägleda dina användare genom din design. Erfarna webbdesigners arbetar därför intensivt med hierarkin i sitt innehåll och vet hur man implementerar det skickligt. I den här artikeln kommer jag att förklara vad en visuell hierarki är och hur du kan använda den för att förbättra din design.

Vad är en visuell hierarki?

För en visuell hierarki du prioriterar dina element efter betydelse och ser till att i din grafisk implementering som det viktigaste innehållet fångar ögat först.

Med detta ger du dina användare riktning och vägleder dem medvetet genom din design. Detta gör ditt innehåll tydligare och ger det struktur. Samtidigt är det lättare för tittarna på din webbplats att förstå de enskilda elementen. I bästa fall vet de direkt vad ämnet är. Användarens ögon faller då automatiskt först på det element som du grafiskt tilldelar högsta prioritet.

Det finns enkla strategier du kan använda för att relatera dina element till varandra. Det bästa sättet att göra detta är att ställa dig själv följande fråga: I vilken ordning ska användaren fokusera på vad?

En bra visuell hierarki säkerställer en bra överblick och användbarhet av webbplatsen och innehållet.

I implementeringen är faktorer som storlek, kontrast, avstånd eller arrangemang avgörande. En genomtänkt visuell hierarki är viktig för din webbplats, eftersom elementen måste fungera på flera enheter. Detta är faktiskt en av de största utmaningarna inom webbdesign.

En bra visuell hierarki bör ge svaret på följande tre frågor:

  • Vad handlar det om?
  • Hur kan jag använda det?
  • Varför påverkar det mig?

Därför är en visuell hierarki i designen viktig

Förutom kreativ implementering är en bra struktur viktig för framgångsrik innehållsdesign. Speciellt inom onlineområdet har användare bara en mycket kort uppmärksamhetsspann. Det borde vara desto viktigare för webbdesigners att fånga och framför allt hålla deras uppmärksamhet. En blick måste räcka för att uppfatta innehåll och klassificera det som relevant. En visuell hierarki hjälper dig att bemästra den här uppgiften.

I de flesta fall är användarna med en specifik avsikt till din webbplats. Letar du efter specifik information? Vill du köpa något? Letar de efter ett sätt att kontakta dig?

Hur som helst – webbdesign handlar om att guida användaren genom hemsidan på bästa möjliga sätt så att användaren kan nå sitt mål.

Struktur, information och känslor går hand i hand i webbdesign.

En visuell hierarki hjälper användaren på flera sätt:

Information: En visuell hierarki riktar användarens blick och guidar dem genom innehållet. Detta stöder tittaren i att kunna fånga och bearbeta viktig information.

Relation: Användargränssnittet ska visa innehållet på det sätt som användaren skulle prioritera det. Därför markeras viktig information med en visuell hierarki.

Känslor: Presentationen av innehållet har stor inverkan på om tittaren gillar att konsumera det eller hoppar av igen i nästa ögonblick. En visuell hierarki kan framkalla en positiv känslomässig reaktion.

Redan under skapande av innehåll kan du överväga några aspekter för att uppnå en ren struktur senare. Om du vill ta en närmare titt på det, kommer den här artikeln att hjälpa dig vidare: Skapa innehåll – Du måste tänka på detta när du skapar innehåll.

Bra och dåliga visuella hierarkier

Vad är skillnaden mellan bra och dåliga visuella hierarkier?

En dålig bild är en bild där framför allt hierarkin är förvirrande.

Det finns flera faktorer som bidrar till att skapa detta intryck.

Vid arrangemanget av elementen tas ofta inte hänsyn till förhållandet mellan dem. Webbplatsen ser kaotisk ut vid första anblick. Användaren har då svårt att hitta runt och lämnar oftast sidan eftersom han inte kan få sin information direkt. Det är viktigt för dig som webbdesigner att undvika denna frustration!

Om alla element är designade monotont är det inget som användarens ögon kommer att hålla fast vid. Det är dock viktigt att väcka tittarens uppmärksamhet och intresse.

Å andra sidan är för många färger inte bra heller. Helst använder du en färg för högdagrar, som knappar. Då blir det lättare för användaren att interagera med ditt innehåll.

Karaktärsdrag för dåliga visuella hierarkier:

  • endast en teckenstorlek
  • för många och dåliga läsbara teckensnitt
  • inga färgkontraster eller högdagrar
  • inga avstånd eller grupper
  • ostrukturerat arrangemang

6 sätt du kan designa en visuell hierarki

Eftersom en visuell hierarki spelar en central roll i webbdesign har några enkla metoder nu etablerats för att skapa en struktur. Jag har sammanfattat sex sätt för dig att skapa en visuell hierarki här.

Storlek

Det första sättet att skapa en visuell hierarki är efter storlek. Med storleken på dina element kan du tydligt bestämma vilket element användaren ska titta på först. Större element uppfattas lättare av användaren. Av denna anledning betraktas de vanligtvis först  Både i din grafik och i dina texter du bör den viktigaste informationen representerar därför de största. Först då kommer den att läsas först.

Färg och kontrast

Ett annat sätt att avgränsa innehåll från varandra när det gäller design är färger och kontraster.

Alla som redan har sysslat intensivt med färgeffekten vet att det finns en sann vetenskap bakom den. Detta är lite lättare med den visuella hierarkin.

Med ljusa färger kan accenter sättas. Till exempel kommer gul grafik i en svartvit design automatiskt att fånga ögat. Du bör dock använda blickfångarna väldoserade så att din design inte ser för överbelastad ut i slutändan.

Du kan också använda färger för att gruppera innehåll. Element som hör ihop får då samma färg.

Speciellt på små skärmar kan en monoton design snabbt bli förvirrande.

Markera viktiga element med färg för att göra det lättare för användaren att interagera med dem. Ett vanligt exempel är knappar som fångar ögat med en iögonfallande färg och uppmuntrar användaren att klicka.

Vitutrymme och mellanrum

Speciellt i minimalistisk design används det ofta: det vita utrymmet. Webbplatser med mycket vitt utrymme skapar ett tydligt fokus för de inbäddade bilderna eller textblocken. Dessutom ger du ditt innehåll utrymme att andas och utvecklas effektivt. Användaren är inte distraherad och kan behandla informationen i lugn och ro.

Använd vitt utrymme eller större avstånd för ett element som du vill ge särskilt fokus. Med detta betonar du det specifikt och talar om för användaren att han enbart ska koncentrera sig på detta innehåll.

Orientering

Inriktningen av ditt innehåll spelar en mycket viktig roll. Påvisat skannar de flesta användare först en webbplats grovt innan du tittar närmare på de enskilda bilderna och texterna.

Webbdesigners bygger ofta sina webbplatser enligt det antagna blickmönstret för att locka och hålla kvar användarnas uppmärksamhet.

Det finns två mönster för tittarna att surfa på din webbplats:

F-mönster

Särskilt med bloggartiklar eller annat mycket texttungt innehåll skannar tittarna innehållet efter det som kallas F-mönstret.

Användaren tittar först uppe till vänster och håller sig till vänsterjusterade rubriker eller nyckelord. Om inledningen var tillräckligt intressant läser han till höger och arbetar sig uppifrån och ner på detta sätt.

Webbdesigners drar fördel av F-mönstret genom att justera viktig information vänsterjusterad och luckra upp textblock, till exempel med listor och underrubriker.

Z-mönster

Med det så kallade Z-mönstret tittar användaren också först i det övre vänstra hörnet men flyttar sedan blicken från det ena hörnet till det andra.

I den övre delen antar läsaren den viktigaste informationen som ska ge honom information om vad innehållet handlar om. Det är därför han skummar över raden först och hoppa sedan till det motsatta hörnet.

I Z-mönstret skannar vi en webbplats främst när den inte är uppdelad i sektioner utan innehåller många bilder. Ofta är dessa annonser.

För att dra fördel av Z-mönstret placerar webbdesigners viktigt innehåll i hörnen eller längs de övre och nedre kanterna.

Typografisk hierarki

Typografisk hierarki är en viktig designstrategi. Med deras hjälp kan information organiseras korrekt. En bra typografisk hierarki hjälper användaren att hitta den information de letar efter. Webbdesign handlar inte bara om att presentera en text på ett särskilt estetiskt sätt, utan att skapa en meningsfull prioritering.

En typografisk hierarki är uppdelad enligt följande:

Rubrik: Det är här du ska lägga kärnan i ditt innehåll som fångar läsarens uppmärksamhet och förklarar vad det handlar om. Rubriken borde vara det första som fångar ögat.

Underrubriker: Underrubriker används för att dela upp en text i flera block och för att avslöja mer information om innehållet. Underrubriker ska sticka ut från brödtexten men inte fånga ögat mer än huvudrubriken.

Brödtext: Den löpande texten innehåller all detaljerad information som är relevant för ämnet i fråga. För att användaren ska kunna greppa innehållet väl bör man använda ett lättläst typsnitt. Brödtexten ska vara mindre än rubrikerna, men inte så liten att den inte längre kan läsas lätt

Närhetslagen

Närhetslagen inom webbdesign har att göra med hur element kan grupperas på ett meningsfullt sätt. För oss hör element som ligger nära varandra ihop. Dela därför upp ditt innehåll i små grupper och klargör strukturella samband genom att installera dessa element så nära varandra som möjligt.

Vill du understryka informationen från en text med en extra bild? Klistra sedan in bilden nära texten. Däremellan ska det inte vara för mycket vitt utrymme och speciellt inga off-topic element.

Med detta stödjer du dina användare i att behandla informationen och erbjuder dem samtidigt en bättre en användarupplevelse.

Det som ligger nära hör ihop. Vitt utrymme är viktigt här för att skapa denna enhet, för om detta saknas kan ingen gruppering kännas igen.

När du väl förstår de viktigaste designgrunderna kommer det inte att vara så svårt att skapa attraktiva och funktionella mönster.

Tips för en tydlig visuell hierarki

Med en tydlig visuell hierarki kommer dina användare snabbt att veta hur din webbplats fungerar och vilken information du vill förmedla. Så fort en tittare kommer över din webbplats bestämmer han sig extremt snabbt om han vill stanna eller bara hoppa av.

Det är desto viktigare att du uppmärksammar några punkter när du implementerar din design.

De viktigaste tipsen för en tydlig visuell hierarki :

  • Ställ in olika storlekar knapp för att öka eller minska synligheten.
  • Väck uppmärksamhet med olika färger och kontraster.
  • Förbind dig till 3 typografiska nivåer och organisera dig så att din design.
  • Välj dina typsnitt klokt så att de är lätta att läsa.
  • Avstånd låter dig organisera din layout och gruppelement.
  • Ge din design en tydlig struktur med rätt arrangemang.

Hur du testar din visuella hierarki

När du har implementerat alla tips kanske du fortfarande inte är helt säker på om din visuella hierarki fungerar korrekt. Du kan använda en enkel metod för att testa din nya struktur

Detta fungerar med den så kallade ”Blurring Technique”.

För detta tittar du på en suddig version av din webbplats och sedan se vilka element som sticker ut trots suddigheten. Om det inte är de element som borde ha högsta prioritet enligt din struktur, kan du förnya din webbplats och tillämpa tekniken igen.

Suddighetstekniken fungerar bäst så här: Ta en Skärmdump AV din webbplats och klistra in den i Photoshop

Här ställer du in oskärpan till 5-10 pixlar så får du en suddig bild från din hemsida.

Den visuella hierarkin testas med oskärpa tekniken.

Slutsats : Med en visuell hierarki skapar du en attraktiv design

Så fort du har implementerat en visuell hierarki på din webbplats guidar du dina användare genom din design på ett målinriktat sätt. Å ena sidan hjälper detta dem att få den information de behöver. Du drar nytta av en ren struktur och spendera mer tid på din webbplats.

Å andra sidan kan du hantera användarna med en genomtänkt visuell hierarki flytta till vissa åtgärder och förutom att skapa mervärde för användaren, genererar du också ett övertygande igenkänningsvärde.

Lämna ett svar

Related Posts