Målsidor på din Hemsida: Vad du bör Tänka på när du Skapar Målsidor

tyler franta iusJ25iYu1c unsplash

Oavsett om det är resultatet av en webbsökning, sociala medier eller den klassiska uppmaningen i slutet av en bloggartikel: Internetanvändare når målsidor på många sätt.

Dessa erbjuder vissa erbjudanden som e-böcker eller checklistor i utbyte mot användardata. Det är så företag riktar intressenter eller leder kunder och fans genom lead nurturing-processen. För att göra detta måste dock en användare först övertygas om att faktiskt lämna sina uppgifter till företaget. Delarna i en målsida är avgörande här. Läs vad du ska hålla utkik efter när du skapar en målsida.

Varje enskild artikel på en målsida hjälper till att inspirera besökaren till ditt eget erbjudande:

En tilltalande rubrik

Precis som med bloggartiklar är rubriken extremt viktig på målsidor. För det är det första en besökare ser och bestämmer sig för att fortsätta läsa eller inte. Rubriken bör därför omedelbart väcka intresse hos en potentiell kund och tydligt kommunicera vad landningssidan handlar om och vad läsaren kan förvänta sig av den.

Ställ dig själv följande frågor:

  • Vem vill jag tilltala?
  • Vilken lösning erbjuder jag besökarna?
  • Är det omedelbart klart för besökaren vad det handlar om?

Var noga med att fokusera på potentiell kund och dess problem. För väldigt få kommer att finna ett företag sympatiskt som bara pratar om sig själv.

Vad exakt vill du hjälpa din kund med? Rubriken som presenteras bör representera den specifika lösningen på din potentiella kunds problem.

Dessutom är ett personligt bemötande och direkta frågor alltid mer effektivt, eftersom den potentiella kunden känner sig tilltalad och förstådd.

Därför: Fokusera på kunden och dennes problem och gör det tydligt vilken lösning du har redo.

Relevant, korrekt innehåll

Istället för att fokusera på ditt företag och din produkt bör du alltid hänvisa till din kunds problem. Följande frågor kommer att vara till hjälp här:

  • För vem är erbjudandet avsett?
  • Kan ditt erbjudande hjälpa besökare?
  • Vilka möjliga invändningar och frågor kan uppstå?

Hur du svarar på dessa frågor är upp till dig – både text och video fungerar bra. Med A/B-testning hitta den version som passar dig bäst här.

Publicering av innehållsförteckningen för en bok till exempel. Detta gör ditt innehåll transparent och din läsare får en bättre inblick i vad de kan förvänta sig efter nedladdningen.

Tillräcklig uppmärksamhet bör ägnas den sista frågan. Förutse invändningar och frågor från dina potentiella kunder och svara på dem innan de ställer dem. Så här bevisar du att du känner och förstår dina idealkunder.

Förtroendeskapande med sociala bevis

Frågor och invändningar för att förutse och agera på det är halva striden. Kundröster som bevisar dina svar är dock ännu mer effektiva. Eftersom din potentiella kund kan identifiera sig med riktiga människor särskilt väl och bygger förtroende.

Du kan också vinna detta förtroende med utmärkelser eller godkännandestämplar. Det enda viktiga är att alla bevis som tillhandahålls är sanna och att kundbetyg kommer från riktiga kunder.

Själva formuläret

Naturligtvis är det också viktigt i vilken form den intresserade anger sina användaruppgifter. Kriterier här är position på sidan, längden på formen och syftet med datafrågan.

Fråga dig själv vilken information du får från besökarna behöver hålla kontakten med dem. Hindrar vissa begärda uppgifter användare från att fylla i formuläret? Stämmer värdet av erbjudandet med de begärda datumen?

Om du vill skapa en målsida finns det några saker att tänka på. Nu uppstår frågan om vilka verktyg som är nödvändiga för att skapa och använda målsidor.

Vilka verktyg behöver du för att få din målsida att fungera?

I grund och botten behöver du tre saker:

  • Landningssidan själv
  • Ett CRM-system för att samla in e-postadresserna
  • En host, så att din målsida också kan nås på Internet

Vårt tips: HubSpot erbjuder en komplett lösning för detta.

I sidredigeraren kan du snabbt lägga till text, bilder och formulär på din landningssida och optimera dem för mobila enheter samtidigt med hjälp av inbyggda mallar. Dessutom kan innehåll med hjälp av smart innehåll enkelt personifieras och anpassas efter plats, köpfas eller andra detaljer som lagras i ditt CRM-system.

Och om din design inte fungerar direkt hjälper inbyggda A/B-tester dig att optimera den.

Slutsats

Målsidor är ett oersättligt verktyg i ”Lead Nurturing” Processen och därmed vinna kunder. Anledning nog att investera tid i att optimera sidorna och deras individuella element. Men med våra tips och HubSpot vid din sida är du perfekt utrustad och kommer snart att kunna skapa övertygande och framgångsrika målsidor.

Lämna ett svar

Related Posts