Att Förstå Kundresan: Följ Kundupplevelsen

john schnobrich FlPc9 VocJ4 unsplash

Kundresan, även känd som köparens resa eller kundupplevelse, beskriver en process i tre steg inom inbound marketing som köpare alltid går igenom innan de registrerar sig för att välja en produkt eller tjänst.

Den består av uppmärksamhetsfasen, övervägandefasen och beslutsfasen. Läs hur kundresan hjälper dig att framgångsrikt tilltala besökarna på din webbplats och helst förvandla dem till kunder och fans.

Definition av kundresan

Kundresan är informationen och beslutet -tillverkningsprocess mellan en första impuls att köpa och själva köpet.

Potentiella kunder använder olika medier och deras innehåll för att få koll på en produkt eller tjänst och att utvärdera olika alternativ och slutligen bestämma den mest lämpliga produkten eller tjänsten.

Från främling till kund och fan

Utmärkande för en sådan beslutsprocess är att kundens vägar är mycket individuella och i företag ofta också formas av hela grupper av beslutsfattare.

Uppmärksamhetsfas (även kallad medvetenhetsfas) som dina potentiella kunder känner igen för första gången att de har en avsikt att köpa eller har ett problem: Du informerar dig själv och undersöker för att bättre förstå din utmaning.

I övervägandefasen har du definierat utmaningen: Du letar specifikt efter de olika potentiella lösningarna och jämför dem.

I Beslutsfas har potentiella kunder närmat sig en lösningsmetod eller ett tillvägagångssätt och skapar en lista över tillgängliga lösningsleverantörer . Slutligen bestämmer de sig för en viss produkt eller tjänst.

Gratiserbjudanden leder till nästa fas

Med hjälp av de olika faserna kan du klassificera dina kunder och på så sätt alltid skapa passande innehåll som de letar efter vid respektive tidpunkt. På så sätt följer du dem genom kundresan och förvandlar dem idealiskt till faktiska kunder.

Anpassa ditt innehåll och de associerade erbjudandena med personan och kundresan:

Om besökare på din webbplats är i uppmärksamhetsfasen hjälper gratis böcker eller e-böcker till att väcka intresse och förse dig med personuppgifter som namn och e-postadress. De blir leads.

Om du redan är i övervägandefasen är jämförelser, fallstudier eller gratis webbseminarier av intresse för dina kunder. I beslutsfasen motiverar vouchers eller kostnadsfria konsultationer dem att komma i kontakt med dig personligen. Varje steg tar dina potentiella kunder längre – från leads till kvalificerade leads och vidare till kunder.

Med smart innehåll och social övervakning kan du även förvandla kunder till marknadsförare eller fans och aktivera alternativ för korsförsäljning. Ett bra exempel är bloggartiklar för alla led som kan delas eller webbinarier för kontakter som redan befinner sig i säljcykeln. För om du tar dig tid till ett webinar visar du ett konkret behov . På så sätt kan du integrera dina kontakter ytterligare och stärka befintliga partnerskap.

Gå vidare med kontaktpunkter

Till intresserade parter och att förstå kundernas beteende ännu bättre, delas kundresan upp ytterligare. Effekten av enskilda beröringspunkter och interaktioner – så kallade beröringspunkter – tillskrivs vissa beslut.

Slutsats

Med kundresan följer du dina webbplatsbesökare professionellt i köpprocessen. De förstår sina uppgifter och utmaningar bättre, erbjuder lösningar vid rätt tidpunkt och får dem helst att välja dina produkter och tjänster.

Lämna ett svar

Related Posts