Hur man Identifierar och Eliminerar Vanliga Webbplatsfel

photo 1453133451515 5ff7c1d0d63c

Det finns olika misstag och slarv som företag snarast bör undvika när de skapar sin webbplats. Och nya överväganden, nya funktioner på internet ger alltid nya felkällor.

I denna artikel tittar vi närmare på några vanliga misstag och webbplatsfel, samt hur du undviker dem.

Skapa en webbplats: Fallgropar i webbdesign

Känner du till termen perceptuellt filter? – Det beskriver det faktum att vi inte behandlar all information från vår omgivning lika. Vi gör selektiva val utifrån våra egna erfarenheter.

Med all ansträngning som går åt till webbplatser är det inte förvånande att sådana projekt också är föremål för filtereffekten. Naturligtvis kommer dina egna preferenser i förgrunden. Tekniska eller juridiska krav förbises omedvetet. Framför allt beaktas inte andras känslor eller perspektiv fullt ut.

Det är så fel smyger sig in som motsäger syftet med en webbplats.

Typiska felkällor

1. Misstag: layout

Överbelastande och förvirrande. Användare av din webbplats behöver en snabb överblick. Långa sökningar eller kaos gör att användarna kommer att lämna webbplatsen snabbt. Denna insikt förbises ofta. Ibland till och med på moderna webbsidor kan inga kontaktuppgifter hittas.

Till och med en sökmotor behöver en översikt och kontrollerar inte ett oändligt antal länkar. Därför bör varje sida på en webbplats inte vara mer än 3-4 klick bort från startsidan.

Platta hierarkier och tydligt strukturerade, begripliga huvud- och undermenyer är kärnan i en meningsfull sidstruktur. Fokusera på riktigt viktigt innehåll istället för att producera slumpmässigt material som inte går att hitta. Faktum är: endast jämförelsevis få sidor säkerställer större delen av räckvidden. Å andra sidan är många sidor oumbärliga – även ur sökmotorernas synvinkel.

Även textstrukturen på en webbplats kan bjuda in eller inte. Kontinuerliga texter i långa enhetliga block avskräcker läsarna, förstör läslusten och kan till och med verka överväldigande. Förutom en meningsfull textstruktur bör du därför också välja korta, fristående avsnitt med underrubriker. Figurer, listor eller tabeller kan också luckra upp saker.

2. Misstag: innehåll

Om texter inte är informativa eller missar dina besökares frågor, då kommer inte ens mycket webbplatstrafik att göra mycket. Om läsaren inte är övertygad om ett företags expertis kommer han inte att ta nästa steg och din konverteringsgrad kommer att förbli låg.

Å andra sidan, om din text känner till läsarnas exakta behov, gör du inte bara något för att generera potentiella kunder, utan förbättrar också din Google-rankning. För då blir talet, ämnet och löftet och ditt förslag för att lösa problemet rätt.

För att en text ska vara riktigt användbar bör den hänvisa till motsvarande fas inom kundresan

Var är läsaren i köpprocessen? Vilken information behöver han vid det här laget? Om du skriver innehåll som är för allmänt finns det risk att en besökare antingen blir uttråkad eller överväldigad. Det är bättre om du har olika texter för kundresans olika faser.

3. Misstag: Tekniken

Ingen mobiloptimering: Den finns idag på de flesta webbplatser. Andelen människor som surfar på mobila enheter är nu len övervägande majoritet och mobilanvändningen fortsätter att växa. I det klassiska B2B-sammanhanget glöms dock ofta den mobila vyn av företagets hemsida bort under kontrollen.

En mobiloptimering för företagswebbplatser kräver en mobilkompatibel version av navigeringen, skalbara foton och videor och layoutjusteringar. Responsiv design har segrat. Detta innebär att din webbplats automatiskt känner igen vilken slutenhet en besökare använder för att komma åt den. Webbplatsens innehåll och struktur anpassas automatiskt till skärmstorleken på din smartphone eller surfplatta.

Sekretess- och säkerhetsfrågor

Förutom att fylla din webbplats är det viktigt för en professionell webbplats att skapa det nödvändiga ramverket vad gäller säkerhet.

Sedan 2018 har GDPR även reglerat krav på företag. För din webbplats innebär detta inte bara att vissa delar nödvändigtvis måste följa dataskyddsbestämmelserna, utan att du även måste lämna information om databehandlingsverksamhet med avseende på personuppgifter i en dataskyddsdeklaration.

4. Misstag: SEO / sökmotoroptimering

Brist på logik i texten

Ett av de vanligaste SEO-misstagen är ständiga upprepningar, enkla meningar och brist på logik. Tydligt strukturerade texter, bestående av en inledning, en huvuddel och en logisk slutsats, kan hjälpa.

För att framhäva samband ännu tydligare kan det vara meningsfullt att explicit betona viktiga påståenden i separata meningar.

Ingen strukturell innehållsstruktur

Alltför få webbplatsoperatörer vet att de skickar viktiga signaler till Google och användare med sina egna länkar. Nämligen om vilka sidor som är särskilt viktiga för ett visst ämne.

Du bör planera din interna länkstruktur därefter noggrant och se till att länkar till de viktigaste finns med i varje enskild artikel

Pillar Pages och målsidor ingår.

5. Misstag: användarupplevelse

Ingen uppmaning

När du skriver texter, sträva verkligen efter målet att aktivera läsaren till en handling. Men hur ska det gå till om du inte tar besökaren i hand och visar dem nästa steg? En Call-to-action (CTA) är ett avgörande verktyg, som beslutar om en konvertering. Den ska innehålla en tydlig uppmaning till handling, samtidigt som den är övertygande och tilltalande

Se även till att du generellt använder ett aktivt språk och använder ditt val av ord att uttrycka brådskande ta med. Men var försiktig: Var inte för reklam under några omständigheter, men tänk alltid på att du är där för att hjälpa din person att lösa ett problem.

Ingen universell design

Universell design är ett helhetskoncept: Produkter, system, miljöer och webbplatser ska kunna användas av så många som möjligt. Detta är viktigt, eftersom design fortfarande kan leda till uteslutning av webbplatsbesökare.

Tillgänglighet och åtkomst för alla användare av en webbplats är inte bara viktiga för alla representanter för din webbplats. för att nå målgruppen. De kommer också att bli ett lagkrav inom ramen för EU-direktiv 2025.

Att designa din egen webbplats på ett sådant sätt att alla möjliga felkällor elimineras är inte en engångsuppgift. Det är en pågående process. Detta kan också förklaras av att grunderna i webbdesign inte är fasta, utan ständigt utvecklas.

Men klassiska processer inom webbdesign komplicerar den löpande kontrollen och utvecklingen av webbplatser. Det traditionella konceptet att skapa och lansera webbplatser är för stelbent för att reagera snabbt på utvecklingen.

Därför är mer lovande tillvägagångssätt som möjliggör ständiga förbättringar i riktning mot en felfri webbplats. Ett tillvägagångssätt som Growth Driven Design rekommenderas därför för din digitala strategi. Koncept och implementering måste vara konsekventa. De är bland de digitala byråernas kärnkompetenser.

Slutsats

Webbplatsfel orsakas av begränsade perspektiv, otillräckliga mål och otillräcklig reaktion på aktuell utveckling och krav. Att hitta dem kräver kunskap och klarhet.

Ett exempel är de förändringar som redan skett inom webbdesign och sökmotorernas funktion de senaste åren. Ingen vill läsa en rad nyckelord som ignorerar sina egna ämnen och frågor. Under nya SEO-kriterier publicerar du artiklar för människor, för besökare på din webbplats och deras behov.

Layout, struktur på webbplatsen och strategisk inriktning är lika viktigt som teknisk funktionalitet och innehåll.

Agila webbdesignmetoder är bättre för att möta behoven än den klassiska lanseringen. Tillväxtdriven design utvecklar delar av webbplatsen i sprints och möjliggör snabba justeringar och mer omfattande kontroll.

Lämna ett svar

Related Posts